کنترل پاندمی با واکسیناسیون کودکان کامل می شود

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۳ کد : ۲۱۰۱۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۶۵
ایمونولوژیست و دانشیار ایمنی شناسی پزشکی گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک کنترل پاندمی، جلوگیری از تولید واریانت های جدید و همچنین انتقال و سرایت به دیگران را در گرو واکسیناسیون کودکان و نوجوانان دانست.
کنترل پاندمی با واکسیناسیون کودکان کامل می شود

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی گنجی در برنامه رادیویی"پاسخ" بیان کرد: علیرغم اینکه درصد ابتلا و بستری در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر می باشد اما کنترل پاندمی با واکسیناسیون جامعه هدف کودکان و نوجوانان کامل می شود، لذا با پیدایش واریانت و فرم های خطرناک تر ویروس کووید ۱۹، مشخص شد حتی کودکان نیز در معرض خطر هستند و می توانند انتقال دهنده و سرایت دهنده این ویروس به بزرگسالان باشند که تمامی این عوامل نشان دهنده ضرورت و لزوم تزریق واکسن به این گروه سنی است.

وی تاکید کرد: تا زمانیکه میزان واکسیناسیون و ایمنی به سطح قابل قبول نرسد، ویروس گردش کرده و واریانت های خطرناک تر از واریانت دلتا تولید خواهد کرد و تمامی زحمات و هزینه های یکساله در امر واکسیناسیون به هدر خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه واکسیناسیون در گروه سنی ۱۸_۱۲ سال اجباری نیست، اما با توجه به اینکه دانش آموزان ۲ سال از آموزش حضوری و فواید آن محروم بوده اند می بایست واکسینه شوند چرا که لازمه بازگشایی مدارس تزریق دو دُز واکسن است.

وی ادامه داد: واکسن های تزریقی بزرگسالان با کودکان و نوجوانان از لحاظ تولید محتویات و تکنولوژی تفاوتی ندارد و تنها از لحاظ غلظت و میزان تجویز و فاصله زمانی اول و دوم متفاوت می باشد.

وی با اشاره به اینکه واکسن های تزریقی موجود به کودکان و نوجوانان سینوفارم و پاستوکووک می باشد، گفت: واکسن پاستوکووک محصول مشترک ایران و کوبا می باشد و در کودکان ۳ تا ۱۸ سال مجوز تزریق گرفته اما فعلاً برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق می شود و سینوفارم بیشترین میزان تزریق را در این گروه سنی داشته و دارای کمترین عوارض است و در کشورهای چین، بحرین و امارات نیز تزریق می شود و امارات با تزریق این واکسن توانسته واکسیناسیون خود را تکمیل کند.

وی در ادامه تزریق دُز دوم واکسن آسترزنکا سخن گفت و افزود: بازه زمانی تزریق دُز دوم یک بازه وسیعی است و محدودیتی برای تزریق دُز دوم آسترازنکا در محدوده زمانی ۳_۲ ماه وجود ندارد.

ایمونولوژیست و دانشیار ایمنی شناسی پزشکی گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی در پایان  با تاکید بر اینکه بهتر است افراد، واکسیناسیون را در آخر هفته انجام دهند که یکی دو روز بعد از آن تعطیل باشد، گفت: واکسیناسیون یک حمله به سیستم ایمنی است و واکسن کرونا هم شبیه به دیگر واکسن هایی که افراد در گذشته دریافت کرده اند، یک سری عوارض دارد که نیازمند مراقبت است لذا استراحت، عدم انجام فعالیت بدنی سنگین و مصرف مایعات از اقدامات لازم پس از تزریق واکسن می باشد.


( ۱ )

نظر شما :