نقش انکار ناپذیر غذا و تاثیر بر امنیت در همه ابعاد

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۴ کد : ۲۱۰۲۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۷۴
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اهمیت انکارناپذیر در حوزه صنعت غذا، نیاز امروز جامعه جهانی در بحران های جاری است.
نقش انکار ناپذیر غذا و تاثیر بر امنیت در همه ابعاد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان ضمن اشاره به روز جهانی غذا و تبریک به دست اندرکاران حوزه غذا و پاسداشت خدمات فعالان این حوزه، بیان کرد: این روز به مناسبت سالروز تاسیس سازمان جهانی فائو به عنوان روز جهانی غذا نامیده شده و مراسم سالیانه این روز، ما را به تفکر در خصوص وضعیت تغذیه، گرسنگی، کمبود منابع غذایی در جوامع بشری، امنیت و سلامت غذا، بحران های پیش رو و نقشی که از منظر وظائف انسانی، اخلاقی و حرفه ای بر عهده ماست وادار می سازد.

وی افزود: غذا در زمره اولین و اساسی ترین نیاز انسان شناخته شده و تامین غذای سالم جزو بدیهی ترین و دشوارترین وظیفه های ممکن برای مسوولین هر جامعه از سطح خانواده تا سطوح منطقه ای، ملی و فراملی است.

وی تاکید کرد: روز جهانی غذا در سال ۲۰۲۱ در حالی با شعار "رشد، آگاهی، مدیریت، اصلاح الگوی مصرف غذایی برای مبارزه با کرونا" آغاز می‌گردد که ایران و جهان با شیوع ویروس کووید ۱۹ روبرو است.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: در پی این وضعیت سبد غذایی خانوار از این پدیده تاثیر پذیرفته و با دشواری همراه گشته است بطوریکه گزارش های جهانی از روند رو به رشد میزان گرسنگی در جامعه بشری در قرن حاضر حکایت داشته و مشکلات ناشی از سوء تغدیه، رژیم های نادرست و الگوهای غذایی ناسالم سلامت صدها میلیون انسان بویژه کودکان و اقشار آسیب پذیر را در معرض مخاطره قرار داده است.

وی افزود: از طرفی رویه های نامطلوب تولید از جمله بهره گیری بی رویه از سموم و آفت کش‌های کشاورزی، آلودگی و فساد مواد غذایی، روش های ناکارآمد و ناعادلانه عرضه و توزیع و شرایط ظالمانه تحریم های بین‌المللی در کشور ما دسترسی به غذای سالم و کافی را برای بسیاری با محدودیت همراه ساخته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: در این شرایط نقش متخصصین حوزه ها و گرایش های مختلف وابسته به علوم و صنایع غذایی روز به روز نمود بیشتری پیدا می کند به نحوی که شعار "عملکرد امروز ما آینده ماست" در تامین غذای سالم و کافی بیش از هر گروه دیگر متوجه ما و دست اندرکاران این حوزه بوده و کنش فعالانه و هوشمندانه ما در معاونت غذا و دارو این شعار و سلامت آینده جامعه را رقم خواهد زد.


نظر شما :