سهم ۴۰ درصدی مسمومیت دارویی در بین انواع مسمومیت ها

۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۲ کد : ۲۱۳۳۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۷۷
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۴۰ درصد از کلیه انواع مسمومیت ها مربوط به مسمومیت دارویی است.
سهم ۴۰ درصدی مسمومیت دارویی در بین انواع مسمومیت ها

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان با تاکید بر این نکته که در سال ۹۹ و نیمه نخست سال جاری داروهای آرام بخش در رتبه اول، داروهای مسکن مخدر در رتبه دوم و مسکن های غیر مخدر در رتبه سوم مسمویت دارویی بوده اند، بیان کرد: بیشتر موارد مسمومیت مراجعه شده به بیمارستان های کشور یعنی در حدود ۴۰ درصد از کل انواع مسمومیت ها از نوع  دارویی است.
وی تاکید کرد: زیاده روی در مصرف انواع ویتامین ها و مکمل های دارویی به ویژه در دوران پاندمی کرونا جهت تقویت سیستم ایمنی می تواند عوارض و مسمومیت ایجاد کند.
وی خاطر نشان کرد: در دوران اپیدمی کرونا مصرف داروهای مُسکن افزایش پیدا کرده و در صورت مصرف بیش از مقادیر درمانی موجب عوارض شدید و مسمومیت کبدی و کلیوی خواهد شد.
وی اظهار کرد: کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به افسردگی یا افرادی که تعادل رفتاری ندارند بیش از دیگران در معرض خطر بروز مسمومیت دارویی می باشند.
وی در ادامه تاکید کرد: خانواده ها می بایست از نگهداری تعداد بالای دارو در خانه اجتناب نمایند چرا که اغلب مسمومیت های دارویی تعمدی در بزرگسالان رخ می دهد.
دکتر علیمرادیان توصیه کرد: با توجه به اینکه احتمال مسمومیت تعمدی در افرادی که از اختلالات خلق و خو مانند افسردگی شدید رنج می برند بسیار بالاست، خانواده، دوستان، همکاران و کلیه اطرافیان می بایست با درک و حمایت آنها مانع از این اتفاق شوند.
وی تاکید کرد: در دسترس بودن و مصرف داروهای ترک اعتیاد مانند شربت متادون، می تواند منجر به مرگ کودکان شود، لذا باید دور از دید و دسترس اطفال و در کمدهای بالا و  مجهز به قفل نگهداری شوند.
دکتر علیمرادیان در پایان از مردم خواست که از تعویض ظرف داروها جدا خودداری نمایند چرا که عوض کردن شیشه شربت داروی متادون و ریختن آن در بطری های دیگر نوشیدنی ها در موارد متعددی منجر به مصرف اشتباه دارو برای کودک و یا خوردن آن توسط خود کودک میشود در صورتی که به راحتی می تواند توسط خانواده ها قابل پیشگیری باشد.


( ۲ )

نظر شما :