زندگی پس از سکته مغزی مهم است و به بهبودی کمک می کند

۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۶ کد : ۲۱۴۰۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۳۷
سوپروایزر ارتقاء سلامت و آموزش بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) اراک گفت: مراقبت و درمان بعد از سکته مغزی و درک پروسه بهبود پس از آن، بسیار مهم است.
زندگی پس از سکته مغزی مهم است و به بهبودی کمک می کند

به گزارش وب دا مرکزی، مریم نوروزی بیان کرد: به دنبال کاهش ناگهانی خون رسانی به بافت مغزی سکته مغزی ایجاد می شود و با آسیب به آن قسمت از مغز که دچار کاهش خون رسانی شده، عملکرد طبیعی آن از بین می رود.

وی افزود: براساس اینکه کدام قسمت مغز دچار آسیب شده علائمی چون سنگینی ناگهانی در اندام های بدن، از بین رفتن عملکرد بخشی از بدن، کاهش سطح هوشیاری، گیجی، منگی، اختلال در بینایی و تکلم، سردرد و بی اختیاری ادرار و مدفوع، متفاوت است.

وی تاکید کرد: سن بالای ۶۰ سال، سابقه خانوادگی، مصرف موادغذایی چرب و پرنمک، مصرف سیگار و الکل، عدم داشتن فعالیت بدنی، سابقه بیماری های قلبی، ابتلا به حملات موقت مغزی، دیابت و ابتلا به کرونا عوامل ایجاد سکته مغزی و تشدید کننده علائم آن هستند.

نوروزی در ادامه ضمن اشاره به افسردگی، پنومونی، فلج و یا ناتوانی اندام ها به صورت پایدار و زخم بستر به عنوان خطرناک ترین عارضه های سکته مغزی، تاکید کرد: افسردگی یکی از شایعترین عوارض سکته مغزی می باشد و خیلی سخت است که فردی ناگهان توانایی جسمی و اجتماعی خود را از دست بدهد، فردی که از لحاظ جسمی فعال بوده، ناگهان توانایی پیاده روی و صحبت کردن واضح را هم نداشته باشد، لذا حمایت خانواده و پشتیبانی احساسی عامل مهمی در مؤثر بودن درمان بعد از سکته مغری و کاهش زمان بهبودی بیماران است.

وی افزود: به دلیل اختلال در بلع مواد غذایی، بیمار ممکن است با لوله تغذیه از بیمارستان مرخص شود از این رو در هنگام تغذیه در منزل همراهان بیمار باید آموزش ببینند که سر بیمار باید به اندازه ۳۰ تا ۴۵ درجه بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد و تغذیه را با آب گرم شروع کنند که مطمئن شوند لوله در داخل معده است تا بیمار آسپیره نکند و مواد غذایی وارد ریه نشود.

وی گفت: مواد غذایی صاف شده، مایعات، سوپ، آبگوشت و شیره خرفه می تواند از جمله مواد غذایی مورد مصرفی بیمار باشد و میزان حجم آنها بر اساس دستور پزشک معالج تعیین می شود و پس از آن مسیر لوله باید با آب گرم شسته شود و از تخلیه آن اطمینان حاصل کنند و در این مدت مراقب بهداشت دهان و دندان و راههای هوای بیمار باشند.

نوروزی در پایان تاکید کرد: پس از کشیده شدن لوله تغذیه، بیمار در هنگام غذا خوردن باید کاملاً به حالت نشسته قرار گیرد و در غذا دادن به بیمار باید صبر و حوصله به خرج داد.


( ۲۷ )

نظر شما :