هشدار متولی سلامت استان مرکزی درباره روند افزایشی گازگرفتگی

۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۱۵۶۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۰۳
دکتر سید محمد جمالیان گفت: متاسفانه در سال های اخیر روند مسمومیت و فوت ناشی از گازگرفتگی افزایشی بوده است.
هشدار متولی سلامت استان مرکزی درباره روند افزایشی گازگرفتگی

به گزارش وب دا مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: سال گذشته ۳۸ مورد فوت ناشی از مسمومیت با گاز co به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ نیز بیست مورد فوتی به ثبت رسیده، افزود: در سال ۹۹ متأسفانه استان مرکزی جزو استان‌هایی بود که روند مرگ‌ومیر ناشی از گاز منواکسید کربن در آن افزایشی بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به ورود سامانه سرد و استفاده بیشتر از وسایل گرمایشی، شهروندان و هم استانی های عزیز باید حتماً نکات ایمنی را رعایت کنند چراکه به‌ راحتی می‌توان از مسمومیت با این گاز خطرناک جلوگیری کرد.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: زمان راه‌اندازی وسایل گرمایشی حتماً باید از کلاهک اچ، یک و نیم متر بالاتر از سطح مسطح پشت‌بام استفاده شود و دقت کنیم وقتی وسایل گرمایشی روشن هستند خروجی لوله داغ باشد و اگر به هر دلیلی داغ نیست یعنی تهویه خوب انجام نمی‌شود و احتمال مسمومیت با گاز منواکسید کربن بالاست.

متولی سلامت استان مرکزی گفت: همانطور که کارشناسان آتش نشانی بارها تذکر داده اند رنگ شعله ی این وسایل حتماً باید آبی بسوزد و اگر به هر دلیل آبی نباشد نشان‌دهنده احتراق ناقص و تولید گاز co است.

وی افزود: اگر زمانی که وسیله گرمایشی روشن می‌شود حس خواب‌آلودگی به فرد دست داد سریعاً باید بخاری را خاموش کنند، پنجره‌ها را باز بگذارند و سیستم خروجی لوله‌های وسایل گرمایشی را بررسی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: هر چند فصل سرد فرارسیده و می بایست لوازم گرمایشی را روشن نگه داشت، اما نباید از کرونا و تهویه ی مناسب برای جلوگیری از ابتلاء غافل شد.


( ۱ )

نظر شما :