میانگین شیوع دیابت در استان مرکزی ۹ و چهار دهم درصد است

۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۹ کد : ۲۱۷۰۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۷۷
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک از  اجرای طرح بهداشتی ایراپن ( IRAPEN ) خبر داد.
میانگین شیوع دیابت در استان مرکزی ۹ و چهار دهم درصد است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی علیمحمدی گفت: میانگین شیوع دیابت در کشور 9 و نیم درصد است و این در حالی است که این رقم در استان مرکزی، 9 و چهار دهم درصد است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح را پایش و شناسایی افراد در معرض خطر سکته قلبی و مغزی و برخی بیماری ها ذکر کرد.

وی تاکید کرد: چهار هزار و 154 فرد مبتلا به دیابت در مناطق شهری و هفت هزار و 504 نفر در روستاهای این استان شناسایی شده اند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: 479 هزار و 614 نفر در اجرای طرح بهداشتی ایراپن (IRAPEN) در رده سنی 30 سال به بالا در این استان برای شناسایی بیماری دیابت، مورد بررسی قرار گرفتند.

دکتر علیمحمدی یادآور شد: برای 161 هزار و 175 نفر از جمعیت 30 ساله استان، خطر سنجی سکته مغزی و قلبی انجام گرفته است و براساس میزان احتمال خطر، کارت های رنگی شامل کارت سبز برای افراد با احتمال 10درصد، کارت زرد برای احتمال خطر 10 تا 19درصد، کارت نارنجی برای احتمال خطر 20 تا 29 درصد و کارت قرمز برای احتمال خطر بالای 30 درصد به افراد ارائه شد.

وی تاکید کرد: افرادی که کارت قرمز می گیرند باید با عمل به توصیه های کارشناسان مراکز هر سه ماه یکبار، دارندگان کارت نارنجی هر 6 ماه، دارندگان کارت زرد هر 9 ماه و دارندگان کارت سبز هر سال یکبار باید برای بررسی های بعدی مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برنامه دیابت از سال 83 همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی در برش روستایی کلید خورد و با آغاز برنامه بهداشتی نظام تحول سلامت در سالجاری در این استان شناسایی بیماران دیابت در سطح شهرها نیز در دستور کار مراکز بهداشتی قرار گرفته است.

دکتر علیمحمدی یادآور شد: در قالب این طرح تاکنون 440 نفر در غربالگری دیابت و فشار خون استان مرکزی شرکت کردند و به 200 سوال مراجعه کنندگان پاسخ دادند.

وی در پایان گفت: با اجرای طرح ایراپن، سه و نیم درصد جمعیت مبتلا به فشار خون در استان شناسایی شدند.


نظر شما :