دیابت و خطرات دست کم گرفتن آن

۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵ کد : ۲۱۷۱۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۴۲
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دیابت یک بیماری خاموش و خطرناک است و اگر به موقع درمان نشود، خطرات جبران ناپذیری دارد.
دیابت و خطرات دست کم گرفتن آن

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده بیان کرد: دیابت یا بیماری قند خون، یک بیماری مزمن است که درمان‌ نشدن به موقع آن می‌تواند عوارضی جدی از قبیل کوری ناگهانی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و قطع پا به دنبال داشته باشد.

وی افزود: از همین رو این بیماری می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های طولانی‌مدت پزشکی و غیرپزشکی برای بیماران، خانواده‌ی آن‌ها، مراقبین و نظام سلامت شود.

وی تاکید کرد: مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه شعار ملی هفته دیابت امسال است و اختصاص یک هفته به این بیماری نشان از اهمیت آن و صد البته درمان و کنترل آن است.

دکتر صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: این بیماری از ابعادی چون پیشگیری، دسترسی بهینه به درمان و مراقبت، آموزش، انسولین و دارهای خوراکی   ، خود مراقبتی و خود پایشی، پاندمی کووید، فعالیت بدنی کافی و تغذیه سالم قابل بحث و بررسی است.

وی در پایان یادآور شد: علت بروز دیابت براساس انواع آن فرق می‌کند؛ اما همه آن‌ها در یک ویژگی مشترک هستند: «بالا رفتن سطح قند خون»  که در نهایت می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند.

گفتنی است در کشور ما بیش از 5/5 میلیون نفر از افراد بالای 25 سال یعنی حداقل 11 درصد جمعیت مذکور از بیماری دیابت رنج می برند.


( ۲ )

نظر شما :