افزایش تعاملات بین نظام سلامت و مردم با فعالیت "واحد خانه و شورای مشارکت مردم"

۰۶ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۶ کد : ۲۲۰۲۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۵۷
جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در امور اجتماعی بیان کرد: تشکیل شورای "خانه و مشارکت مردمی" با هدف جلب مشارکت مردم بوده و یک کانال ارتباطی بسیار خوب و موثر محسوب می شود.
افزایش تعاملات بین نظام سلامت و مردم با فعالیت "واحد خانه و شورای مشارکت مردم"

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر ریتا ظهیری گفت: در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز استانها، در راستای اجرای الگوی "همت" خاستگاهی تحت عنوان "خانه و شورای مشارکت مردم در سلامت" در سطح شهرستان ها و مراکز استان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: شورای مشارکت مردم شورایی متشکل از گروه‌های مرجع مردمی اعم از مبلغین، مبلغات، هیئات مذهبی، بسیجیان، بازنشستگان، دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمین، هنرمندان، پزشکان، مهندسان، روانشناسان و ... می باشد که به واسطه حضور انواع گروه های مرجع، یک کانال ارتباطی بسیار موثر بین نظام سلامت و آحاد مردم است و بی شک موجب تعامل بسیار خوبی می شود و این خانه های مشارکت خواستگاهی هستند که می توانند کمک های مردم را در حوزه سلامت به نظام سلامت برسانند که در طی ۳ سال اخیر شاهد اتفاقات بسیار خوب و چشمگیری در این زمینه بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۰ سازمان جهانی بهداشت گفتمانی تحت عنوان "اجتماعی شدن سلامت" آغاز کرد که در صورت تامین بهترین منابع و بهترین شرایط و برنامه ریزی، متولیان نظام سلامت تنها قادر به تامین ۲۰ درصد از سلامت مردم هستند لذا لازم بود که کلیه دستگاه های اجرایی سلامت به همراه آحاد مردم عددی معادل ۸۰ درصد سلامت مردم را تامین کنند.

وی تاکید کرد: در دانشگاه های علوم پزشکی، کلیه دستگاه های اجرایی سلامت شناسایی شده و هرکدام به سهم خود شرکای سلامت هستند و در طی ۵ سال گذشته شهرستان اراک مدتی تحت عنوان معاونت و در حال حاضر در حوزه اجتماعی سلامت مشغول فعالیت است.

دکتر ظهیری اظهار کرد: در راستای اجرای الگوی همت، دانشگاه ها می توانند از ظرفیت کلیه دستگاه‌های اجرایی و از ظرفیت مشارکت مردم در ارتباط با اجتماعی شدن سلامت استفاده کنند.

وی در ادامه دفاتر سلامت، خانه مشارکت مردم در سلامت، اندیشگاه های سلامت، کمیته دیده‌بانی سلامت، کمیته صیانت از حقوق مردم در سلامت و امنیت غذایی، کمیته‌های فنی کارگروه و دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی را از اجزای الگوی همت برشمرد و گفت: امیدواریم که بر اساس یک برنامه زمانبندی شده به صورت آهسته و پیوسته کلیه خواستگاه ها در سطح استان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی مراکز استانها و به تبع آن دانشکده ها و شبکه های بهداشت درمان استقرار پیدا کنند.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی اراک کمیته صیانت از حقوق مردم در سلامت و امنیت غذایی به ریاست معاونت محترم حقوق عامه دادستانی مرکز استان تشکیل شده و دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در مرکز استان و شهرستان ها فعالیت دارد و کمیته دیده‌بانی سلامت به ریاست معاونت محترم آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آغاز به کار کرده است و همچنین اندیشگاه سلامت تشکیل شده و انشاالله به زودی شاهد آغاز فعالیت آن خواهیم بود.

وی در پایان از تشکیل دو شورای مهم هماهنگی دفاتر سلامت دستگاه های اجرایی و شورای مشارکت مردم در سلامت  را در سال جاری در سطح استان و شهرستان خبر داد.


نظر شما :