افزایش شیوع کروناهای فصلی با کاهش رعایت موازین بهداشتی

۰۶ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۰ کد : ۲۲۰۲۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۸۷
ویروس شناس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کاهش حساسیت مردم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و رواج عادی انگاری در افزایش شیوع کروناهای فصلی و آنفولانزا نقش بسزایی دارد.
افزایش شیوع کروناهای فصلی با کاهش رعایت موازین بهداشتی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد بیان کرد: پیش از شیوع ویروس کووید ۱۹، چهار کرونا ویروس فصلی در جمعیت انسانی وجود داشته که در فصل های پاییز و زمستان عامل حدود ۱۵ درصد از سرماخوردگی ها و بیماری های تنفسی بوده است که با شیوع کووید ۱۹ و افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، قرنطینه افراد و استفاده از ماسک شاهد کاهش موراد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بودیم اما با کاهش رعایت موازین بهداشتی مجدداً این آمار رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تغییری در سویه دلتا نداشته ایم و  براساس مطالعات آزمایشگاهی و تحقیقات انجام شده در انستیتو پاستور و دانشگاه تهران بیش از ۹۹/۵ درصد از موارد ابتلا، واریانت دلتا است از این رو کماکان این نوع واریانت عفونی ترین واریانت کووید ۱۹ و سوش غالب در استان است و خوشبختانه شاهد کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر می باشیم که علت اصلی این کاهش، پوشش دهی مطلوب واکسیناسسون و ابتلای درصد قابل توجهی از افراد به ویروس کرونا است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این روزها شاهد تبلیغ گروه های ضد واکسن هستیم، اما مردم باید بدانند که اطلاعات نادرست نباید منجر به تعلل و ترس آنها برای واکسیناسیون شود واسکن کرونا هیچ گونه عوارض جانبی ماندگاری ندارد و ایجاد نشانه‌های خفیف مانند احساس خستگی، درد ناحیه تزریق، تب و لرز،  بدن‌درد، پس از تزریق واکسن طبیعی است.

دکتر خوانساری نژاد تاکید کرد: درست است که واکسن‌ها می‌توانند در کنترل همه‌گیری نقش مثبتی داشته باشند و نباید نسبت به آنها بدبین بود اما افراد نباید به آن خوشبینی محض داشته باشند چرا که واکسن ایمنی صددرصد ایجاد نمی کند و با کنار گذاشتن رعایت پروتکل های بهداشتی شیوع کرونا مجدداً اوج خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه استفاده از پلتفرم‌های متفاوت از واکسیناسیون اولیه باعث ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتر در برابر ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود توصیه میکنیم که در دُز سوم از پلتفرم متفاوت استفاده کنند اما توجه داشته باشند که هنگام مراجعه به مراکز تجمیعی راهنمایی همکاران بر حسب شرایط نوع واکسن های اولیه تزریق شده، متفاوت است.


نظر شما :