معلولین نیازمند احترام هستند نه ترحم

۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۹ کد : ۲۲۱۹۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۳۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: معلولین، شاید کم توان باشند، اما انسان اند و در ارتباط با آنها باید احترام را جایگزین ترحم کرد.
معلولین نیازمند احترام هستند نه ترحم

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان بیان کرد: معلول به کسی که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی و یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای او به وجود آید، به طوری که این اختلال، از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی او کاهش دهد، گفته می شود.

وی افزود: تنها خواسته آنها زندگی مانند سایر افراد جامعه، نادیده گرفته نشدن، حقوق برابر و دسترسی به امکانات فراهم شده در جامعه است؛ معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای هنری، فکری، علمی، خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند.

وی با اشاره و تشبیه "معلولیت؛ داستان بی‌مهری‌های چند جانبه" گفت: معلولان با مشکلاتی در حوزه‌های کار، موضوعات مناسب سازی درون و برون‌شهری، برخورد افراد جامعه، مسائل زندگی شخصی، تفریحی و ورزشی، تحصیلی و ازدواج روبه‌رو هستند.

دکتر جمالیان در ادامه با اشاره به اینکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: طرح غربالگری ژنتیک، یکی از اقدامات مؤثر در حوزه پیشگیری معلولیت‌های مادرزادی بوده و خانواده‌هایی که توسط مشاوران با احتمال داشتن فرد معلول در خانواده تشخیص داده شوند به مشاوره ژنتیک معرفی شده و غربالگری‌های اولیه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: شیوع کرونا و معضلات پس از آن، مشکلات زیادی را برای این جامعه و مددجویان ایجاد کرد و مراکز خانه‌های سالمندان، پذیرش، ترخیص، ملاقات با خانواده‌ها و مرخصی معلولان دچار مشکل شد که همه اینها آثار مخربی بر مددجویان داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان افزود: با توجه به کمرنگ شدن کرونا و بهتر شدن وضعیت کرونایی در اکثر شهرستان های استان و انجام واکسیناسیون جامعه مددجویان دستگاه های اجرایی می توانند برنامه‌های خوبی به صورت دسته‌جمعی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهند چراکه بیماری کرونا از نظر شیوع و بروز اختلالات اضطرابی و افسردگی در جامعه معلولان نقش زیادی داشته که می طلبد برای جبران آن برنامه ریزی هایی صورت گیرد.


( ۱ )

نظر شما :