شرح دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی اراک در حوزه تحقیقات و فناوری در طی ۳ سال اخیر

۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۷ کد : ۲۲۵۸۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۷۵
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: همواره در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک تلاش شده است که پژوهش ها و تحقیقات کاربردی و در راستای تامین نیازهای مردم و جامعه باشد.
شرح دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی اراک در حوزه تحقیقات و فناوری در طی ۳ سال اخیر

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علیرضا کمالی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر ضمن تبریک فرا رسیدن روز پژوهش خدمت کلیه پژوهشگران، به اختصار به توضیح پیشرفت های دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری پرداخت و بیان کرد: تکمیل ساختار کمیته اخلاق، بروزرسانی دریافت طرح ها و پایان نامه ها از شوراهای پژوهشی دانشگاه، تشکیل جلسات منظم هفتگی از جمله اقدامات بسیار مفید می باشد و برون سپاری خدمات انتشار نشریات دانشگاه و ارتقای کیفیت آنها منجر به عضویت هر ۳ نشریه در کمیته بین المللی گردیده است.

وی در ادامه مراسم ثبت مجله سم شناسی و مسمومیت های ایران در پایگاه Scopus، ارتقا کمی و کیفی مقالات منتشر شده با Affiliation مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل و رشد H_Index مرکز، تدوین‌ پروپوزال جامع آلودگی هوای شهر اراک(دانشکده بهداشت) و ارایه آن به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و استانداری استان مرکزی را از دیگر پیشرفت های مهم برشمرد.

دکتر کمالی ضمن اشاره به راه اندازی برنامه های ثبت پیامد بیماری ها در دانشگاه و پیوستن به برنامه کشوری میزبان آنها، بیان کرد: سرطان پستان، آرتریت روماتوئید(مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران)، سکته مغزی(مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، بیماری های ایسکمیک قلبی(مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) و آسیب طناب نخاعی(مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران) را می توان از جمله برنامه های مذکور نام برد.

وی ضمن اشاره به ارتقای رتبه دانشگاه در زمینه وبومتریک خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش و زحمات همکاران محترم، رتبه دانشگاه علوم پزشکی اراک از رتبه ۲۵ کشوری در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۲۰ در سال ۲۰۲۰ تغییر کرده است که پیشرفت قابل چمشگیری می باشد.

وی در ادامه یادآور شد: در راستای اقدامات صورت گرفته و تلاش های همکاران در حوزه مربوطه، ۳ برنامه ارتباط با صنعت با موضوع دفع بهداشتی پسماند و در قالب قرار داد با شهرداری های ملایر و اراک اجرا شد و همچنین پتانسیل های موجود در زمینه فعالیت های ویژه فناوری سلامت به نمایندگان صنایع در استان جهت جلب مشارکت انها و تقویت ارتباط با صنعت در دانشگاه ارائه گردید.

وی ضمن اشاره به راه اندازی واحد مشترک تحقیق و توسعه با معاونت غذا و دارو به عنوان یکی دیگر از پیشرفت ها، ادامه داد: ساختار ۲ شورای HSR و فناوری دانشگاه و به روز رسانی دریافت طرح های تحقیقاتی مربوطه از محققان علاقه مند در معاونت های مختلف دانشگاه تکمیل شد و اطلاعات اعضای هیات علمی دانشکده های مختلف در صفحات مربوط به علم سنجی نامبردگان حتی الامکان به روز گردید.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن اشاره به تقویت و ارتقا فعالیت های تحقیقات کمیته دانشجویی، تصریح کرد: نرم افزارهای مورد استفاده در معاونت تحقیقات و فناوری(پژوهان و کتابخانه مرکزی) ارتقا پیدا کرد و ساختار شورای انتشارات دانشگاه تکمیل و دریافت عناوین کتب تدوین شده توسط اعضای هیات علمی به روز گردید.

دکتر کمالی پیوستن به طرح مشارکت ملی با ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه تولید ال. کارنتین. لیزین و متیونین و کنترل عفونت در بخش های مراقبت ویژه و ارسال ۱ عنوان پروپوزال جهت شروع مراحل بالینی، تدوین، تصویب و اجرای طرح های تحقیقاتی با موضوع بیماری کرونا در زمینه های فناوری، کارآزمایی بالینی و طب سنتی که در سه مورد کیت تشخیصی همزمان آنفولانزا و کووید، تولید الکل و تولید شربت گیاهی بر پایه زنیان را از دیگر پیشرفت ها برشمرد.

وی اضافه کرد: یک تفاهم نامه همکاری پژوهشی با بیمارستانهای قدس و سینا در جهت بهره گیری از پتانسیل های پژوهشی موجود در بخش خصوصی منعقد شد و آقای دکتر عشرتی و دکتر الماسی در زمره دانشمندان پراستناد برتر علوم پزشکی بر اساس نظام رتبه بندی ESI قرار گرفتند.

وی در پایان گفت: در آخرین مرحله از ارزیابی انطباق فعالیت های اجرایی برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۹ وزارت بهداشت در سامانه پایش برنامه عملیاتی، وضعیت برنامه عملیاتی و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک موفق به کسب رتبه "شایسته" شد.


نظر شما :