تزریق دز سوم واکسن کرونا موجب جلوگیری از گسترش امیکرون می شود

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۲۲۶۸۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۷۷
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نباید در سایه غفلت آبی شدن وضعیت کرونایی شهرستان های استان از رعایت پروتکل ها کمرنگ شود.
تزریق دز سوم واکسن کرونا موجب جلوگیری از گسترش امیکرون می شود

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علیرضا کمالی بیان کرد: سوش جدید "امیکرون" وارد کشور شده و با توجه گسترش و چرخش سریع آن، مطمئنا وارد استان مرکزی نیز خواهد شد.

وی افزود: این مهم رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص زدن ماسک و خودداری از حضور در تجمعات و فاصله اجتماعی را بیش از پیش، نشان می دهد.

وی تاکید کرد: تزریق دز سوم واکسن در جلوگیری از انتشار هر چه بیشتر این ویروس و پر شدن مجدد تخت های بیمارستانی و همچنین آبی نگه داشتن وضعیت کرونایی شهرهای محل سکونتمان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ژنوم امیکرون با نوع اصلی Sars-CoV-۲ متفاوت است؛ در میان تغییرات، جهش‌های متعددی وجود دارد که قبلاً در آلفا، بتا، گاما و دلتا رخ داده است؛ بنابراین شواهدی وجود دارد که امیکرون می‌تواند بسیار مسری باشد.

دکتر کمالی یادآور شد: از جمله نگرانی‌ها درباره این نوع ویروس کرونا وجود جهش‌های متعدد و متنوع است؛ بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک امیکرون گزارش شده، تعدادی که بیش از دو برابر جهش‌های واریانت دلتاست؛ بعضی از این جهش‌ها قدیمی هستند و در واریانت‌های قبلی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا شناسایی شده بودند و بعضی از آن‌ها جدید بوده و مربوط به پروتئین اسپایک نیستند.

وی در پایان افزود: برای مثال افزایش شیوع امیکرون در انگلیس نشان می‌دهد سویه امیکرون بسیار سریعتر از سویه غالب قبلی یعنی دلتا شیوع پیدا کرده و محافظت واکسن در مقابل بیماری علامت‌دار کمتر است، به همین دلیل تزریق نوبت یادآور کرونا در انگلیس سرعت بیشتری پیدا کرده است و در کشور به خصوص استان مرکزی نیز به شدت توصیه می شود.


( ۲ )

نظر شما :