جامعه باید نسبت به باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی حساس باشد

۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۳ کد : ۲۳۰۰۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۹۷
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای کم شدن سموم در محصولات کشاورزی، باید کشاورزان را آموزش داد.
جامعه باید نسبت به باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی حساس باشد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان افزود: آموزش کشاورزان در کاهش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی موثر است.

وی بیان کرد: به دلیل در امان ماندن محصول از آفات، کشاورزان اقدام به استفاده از برخی سموم رایج برای با کیفیت تر ماندن محصولات خود می کنند که برخی از آنها در محصولات و پس از برداشت و ارائه به بازار نیز همچنان در محصولات باقی مانده و موجب به خطر افتادن سلامتی مردم و مصرف کننده ها می شود.

وی افزود: لازمه کاهش این سموم در محصولات، همکاری و حمایت کشاورزان توسط اداراتی چون جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارات در کنار دانشگاه علوم پزشکی واحد غذا و دارو  و همچنین آموزش و ارتقاء آگاهی کشاورزان در این خصوص است.

وی تاکید کرد: بررسی سموم باقیمانده در محصولات باغی و زراعی در اروپا به طور مستمر انجام می شده اما در کشور و برخی کشورهای همسایه به تازگی این اقدام انجام می شود و همین امر باعث برگشت برخی اقلام صادراتی به کشورهای همسایه شده است.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی، یکی دیگر از راه حل های موجود برای ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش سموم باقیمانده در آنها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در استان مرکزی به دلیل نبود زیرساخت در این زمینه، محصولات مورد نظر را به آزمایشگاه مرجع ارسال و بعد از کسب و دریافت گزارش، نتایج را در اختیار سایر ادارات مرتبط برای بازرسی و گشت زنی در بازار ارائه می کنیم.

وی تصریح کرد: باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی به خاک، آب و هوا و نوع کشاورزی و فصل بستگی دارد بطوریکه  سم و آفات مورد نظر در فصل تابستان بیش از سایر فصل ها مشاهده می شود که میانگین به 2/5 درصد هم می رسد.

دکتر علیمرادیان افزود: در دو محصول اسفناج، کاهو و خیار که در سالجاری مورد آزمایش قرار گرفتند، مشخص شد باقیمانده نیترات و سرب کمی بیش از حد استاندارد و مجاز بوده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده این نوع محصولات برای دفعات زیاد ممکن است مشکل ساز شود و استفاده معمولی آن، خطری ندارد گفت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در اقصی نقاط کشور و استانه های منختلف پرورش و توزیع می شوند و نمی توان آنها را از مبداء پیگیری کرد بهترین راه شناسنامه دار کردن محصولات و آموزش کشاورزان است.

دکتر علیمرادیان گفت: در آزمایش های انجام شده توسط غذا و داروی اراک، در زمینه نیترات، اسفناج بالاترین درصد و گوجه فرنگی پایین ترین مقدار را داشته، همچنین در زمینه وجود سرب، اسفناج بالاترین مقدار و هندوانه کمترین میزان را داشته است.

وی در پایان یادآور شد: کاهو، اسفناج و خیار بالاترین تجمیع باقیمانده سمومی چون نیترات و سرب و در مقابل کلم، پیاز و هندوانه کمترین میزان را داشته اند.


( ۳ )

نظر شما :