مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی برگزار شد

۱۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۱ کد : ۲۳۰۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۱۹۸
طی مراسمی با حضور دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید علی آقازاده استاندار مرکزی و دیگر مسئولین استانی از زحمات و تلاش های دکتر حسن طاهراحمدی تقدیر و تشکر و دکتر سید محمد جمالیان به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی معرفی شد.
مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی برگزار شد

به گزارش وب دا مرکزی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: در حوزه بهداشت و درمان پولپاشی نشده است، بلکه آنچه اختصاص یافته است حق مردم بوده، افزود: در طول ۴۰ سال اخیر رشد کیفی مناسبی در حوزه سلامت کشور حاصل شده است و در این سال ها تقریبا به مرز علم دست یافته ایم.

دکتر محمدرضا فراهانی با اشاره به توسعه کمی و کیفی حوزه سلامت در دولت تدبیر و امید افزود: در سال ها و دولت های قبل مردم دسترسی عادلانه به خدمات حوزه بهداشت و درمان نداشتند و با وجود آنکه عدالت شعار انقلاب اسلامی است، هنوز به صورت کامل محقق نشده است و طبق آمارها سالانه حدود ۳ درصد از مردم به دلیل هزینه های درمان فقیر می شوند که البته این فقر دائمی و همیشگی نیست.

وی تصریح کرد: قبل از دولت تدبیر و امید دسترسی عادلانه و سرعت دسترسی مناسب به خدمات مهیا نبود، اما اجرای طرح تحول نظام سلامت دسترسی عادلانه خدمات را دنبال کرد و برای همه نقاط کشور فرصت بهره برداری را فراهم کرد، همچنین تا قبل از اجرای این طرح، پرداختی از جیب مردم بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بود که اجرای طرح یاد شده این پرداختی را به ۵۰ درصد کاهش داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: حوزه بهداشت و سلامت در دولت تدبیر و امید به سه حوزه اولویت دار تبدیل شد در حالی که در دولت های قبل جز اولویت های آخر قرار داشت، اما با این همه، چالش هایی هنوز در این راستا وجود دارد.

وی با اشاره به تنگناهای مالی در حوزه سلامت، بیان کرد: همکاران دانشگاه های علوم پزشکی در کشور با معوقات ۱۰ ماهه تا یک ساله کارانه های خود مواجه هستند، اخیراً صحبت هایی مبنی بر تزریق بیش از حد منابع مالی به حوزه بهداشت و درمان می شود در حالی که این چنین نیست.

دکتر فراهانی اضافه کرد: در سیاست های کلان تعیین شده است که میزان تخصیص منابع در حوزه سلامت باید متناسب با تخصیص های کشورهای منطقه باشد که در حال حاضر ۸ درصد تولید ناخالص ملی به این حوزه اختصاص می یابد و در کشور ما نیز تخصیص ها در حدود ۸ درصد است که نسبت به سال های گذشته ۲ درصد افزایش یافته است در حالی که این میزان تخصیص در امریکا به ۱۴ درصد می رسد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان با بیان اینکه با توسعه نظام ارجاع و پزشک خانواده می توان بیش از گذشته مدیریت منابع را محقق کرد، بیان کرد: مسئولیت پذیری در جمهوری اسلامی در واقع یک فرصت و تهدید محسوب می شود، به این معنا که مسئولیت پذیری برای خدمت فرصت مغتنمی است و اگر به خوبی عمل نشود در واقع تهدید محسوب می شود و این فرصت و تهدید در حوزه سلامت نمود بیشتری دارد به طوری که قصور و سهل انگاری در این حوزه عواقب بیشتری به همراه دارد و با توجه به توسعه فضای مجازی و ارتباطات، مسائل بیشتر مورد توجه قرار می شود.

استاندار مرکزی نیز در ادامه این مراسم گفت: اخیراً ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک ملت دریافت شده است که اولین بخش آن ظرف هفته آینده پرداخت می شود و می تواند موتور تکمیل بیمارستان را سرعت بخشد.

سید علی آقازاده با اشاره به ارتقای حوزه بهداشت و درمان طی ۵ سال اخیر در کشور و استان مرکزی، بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت که با ابتکار وزیر بهداشت اجرا شد، امروز خدمات بسیاری را به همه نقاط کشور ارائه می کند و بخشی از ثمرات این طرح نیز شامل حال استان مرکزی شده است.

وی تصریح کرد: این طرح اقدامی بزرگ بود که با مدیریت موثر در استان مرکزی تاثیرگذاری قابل قبولی داشته است.

استاندار مرکزی با اشاره به استعفاهای دکتر طاهراحمدی افزود: از حدود ۱.۵ ماه اخیر و جدیت یافتن استعفای دکتر طاهراحمدی فرآیند انتخاب رییس دانشگاه در فضایی کاملا دموکراتیک و هماهنگ با مجموعه استان انجام گرفت.

وی در خصوص روند ساخت بیمارستان ولیعصر(عج) اراک بیان کرد: اخیرا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک ملت دریافت شده است که اولین بخش آن ظرف هفته آینده پرداخت می شود و می تواند موتور تکمیل بیمارستان را سرعت بخشد و امید است که دولت نیز به وعده های خود عمل کند تا بتوان بیمارستان را برای سال ۹۸ به بهره برداری رساند  چرا که با بهره برداری از این مجموعه آموزشی و درمانی سرانه خدمات بهداشتی و درمانی استان با میانگین کشور همسان می شود.

آقازاده در پایان خواستار توجه جدی مجموعه وزارتخانه به ۲۲۰ میلیارد تومان مطالبات دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی شد.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در ادامه این مراسم خواستار ادای دین و پرداخت بدهکاری دولت و وزارت بهداشت به استان شد.

دکتر حسن طاهراحمدی بیان کرد: به گفته دکتر هاشمی وزیر بهداشت، استان مرکزی و استان البرز به دلیل نزدیکی به تهران مظلوم واقع شده اند و به همین دلیل دولت و وزارت بهداشت باید دین خود را به استان مرکزی ادا کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون چندین و چند بار قول بهره برداری از بیمارستان ولیعصر(عج) داده شده است، افزود: دولت متعهد شده بود که در سال های ۹۵ و ۹۶ سالانه ۴۰ میلیارد تومان پرداخت کند که این امر محقق نشد در حالی که اگر اعتبارات تخصیص یافته بود سال گذشته با ۸۰ میلیارد تومان این بیمارستان تکمیل شده بود، اما امسال باید با ۱۴۰ میلیارد تومان این پروژه تکمیل شود و شاید برای سال آینده نیز تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای اینکار هزینه نیاز باشد.

طاهراحمدی گفت: در حوزه تخت های بیمارستانی، استان مرکزی با وجود افزایش ۷۰۰ تخت طی سال های اخیر همچنان از میانگین کشوری عقب است، اما با مشکلات موجود، طی ۵ سال اخیر ۱۰۰ هزار مترمربع برای توسعه حوزه سلامت استان اختصاص یافت که تاکنون ۵۰ هزار مترمربع به سرانجام رسیده است.

طاهراحمدی با اشاره به وضعیت دانشگاه در زمان تحویل بیان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی در سالهای گذشته به دلیل بی توجهی با مشکلات بسیاری مواجه شدند و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با بدهی های سنگین و کسری بودجه مواجه بود، اما با تلاش های فراوان، امروز تراز دانشگاه ۴۰ میلیارد تومان مثبت است به طوری که طبق آخرین آمار ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی و ۲۲۰ میلیارد تومان طلب برای دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی برآورد شده است.

وی اضافه کرد: در دوران ۵ ساله مدیریتی بنده ۱۸ ماه بدهی به پزشکان به ۱۱ ماه و ۱۱ ماه معوقه کارمندان به ۸ ماه کاهش یافته است و وضعیت دانشگاه نسبت به متوسط کشوری مطلوب است، همچنین در این دوران حدود ۱۳۰ میلیارد تومان کمک خیرین استان دریافت شد که اگر این حمایت ها نبود بخشی از امور به سرانجام نمی رسید.

طاهراحمدی با تاکید بر اثربخشی حضور دکتر هاشمی به عنوان وزیر در وزارت بهداشت، گفت: امید است که استعفای وی مورد قبول دکتر روحانی قرار نگیرد چراکه عدم حضور وی به وزارت بهداشت آسیب خواهد زد.

وی در پایان همچنین با اشاره به تعامل بسیار مطلوب مجموعه مدیریتی استان مرکزی با دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: طی ۵ سال اخیر با وجود تعامل و عملکرد متحدانه مجموعه دانشگاه هیچ گونه باج سیاسی داده نشده است، ریالی از بیت المال هدر نرفت و سعی بر خدمت بود که این رفتار تاوان هایی در پی داشت که یک نمونه این تاوان ها تخریب تعدادی از همکاران من بود که متاسفانه ادامه این تخریب ها به مجموعه استان آسیب می زند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در ادامه این مراسم در خصوص اهداف و برنامه های خود در حوزه بهداشت و درمان استان، اصلی ترین برنامه خود را تکمیل بیمارستان ولیعصر (عج) به عنوان مهمترین مراکز آموزشی و درمانی در غرب کشور دانست و گفت: با ساخت این مرکز و تکمیل ساختمان بیش از ۵۰ درصد مشکلات فعلی این بیمارستان رفع می شود و می توان خدماتی در شان مردم استان مرکزی ارائه کرد.

دکتر سید محمد جمالیان با بیان اینکه تاکنون پیشرفت ۶۲ درصدی پروژه حاصل شده و برای تکمیل بیمارستان ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، بیان کرد: تکمیل و راه اندازی کلینیک سلامت در هپکو و تکمیل سایر کلینیک های درمان و دندانپزشکی از دیگر برنامه ها خواهد بود.

وی با تاکید بر کیفی سازی آموزش در دانشگاه گفت: بسترسازی کمی در حوزه آموزش به خوبی پیش رفته است و امید است بتوان در حوزه کیفی سازی نیز به خوبی عمل شود و پزشکان متخصص مورد نیاز استان تربیت شوند همچنین بحث توسعه پژوهش براساس نیاز استان و کشور جهت رفع مشکلات اساسی مدنظر است و در این دوره تقویت شهرستان ها و ارائه کلیه خدمات بهداشتی و درمانی جهت جلوگیری از تردد بین شهری و استانی دنبال خواهد شد.

دکتر جمالیان افزود: از روز گذشته که کار را شروع کرده ام کمیته انتصاب دانشگاه فعال شده است و تلاش می شود که در کوتاهترین زمان ممکن فرد شایسته، جوان و کارآمدی برای ریاست بیمارستان ولیعصر (عج) اراک انتخاب شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تاکید کرد: مصالح مردم خط قرمز من است و هیچگاه با کار اجرایی و سیاسی پیوند نخواهند خورد.

کلید واژه ها: دکتر حسن طاهراحمدی استاندار مرکزی سید علی آقازاده دکتر سید محمد جمالیان تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی دکتر محمدرضا فراهانی معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی


( ۶ )

نظر شما :