پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت دوازدهمین بسیج ملی تغذیه سالم، با شعار "تغذیه، کرونا، واکسیناسیون"

۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۷ کد : ۲۳۱۹۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۱۶
دکتر سید محمد جمالیان در پیامی بر اهمیت تغذیه و واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کرونا و کنترل و ریشه کنی آن تاکید کرد.
پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت دوازدهمین بسیج ملی تغذیه سالم، با شعار "تغذیه، کرونا، واکسیناسیون"

به گزارش وب دا مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با شیوع و همه گیری کرونا و به خطر افتادن جان و سلامتی انسان ها، محققان و پژوهشگران به خصوص حوزه سلامت دست به کار شدند تا کمترین لطمه و آسیب به همنوعان خود وارد شود و در این میان با کشف واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در کنار دیگر موارد بهداشتی و از  همه مهمتر تغذیه صحیح و مناسب، مهمترین راهکارهای مقابله با این بیماری شوم و خطرناک به حساب می آیند.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

به نام خدواند بخشنده و مهربان

تغذیه مناسب برای سلامتی بسیار مهم است، خصوصاً در مواقعی که سیستم ایمنی بدن نیاز به مقابله با بیماری‌های بخصوص مانند کووید-19 دارد، دسترسی محدود به غذاهای تازه ممکن است فرصت‌های لازم برای ادامه رژیم سالم و متنوع را به خطر بیندازد، همچنین می‌تواند به طور بالقوه منجر به افزایش مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده شود که دارای چربی، قند و نمک زیادی هستند. با این وجود، حتی با داشتن مواد محدود می‌توان به رژیم غذایی ادامه داد که از سلامتی حمایت می‌کند. زیرا تغذیه در دوران کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

افرادی که از رژیم غذایی متعادل استفاده می‌کنند، با داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و بیماری‌های عفونی را کاهش داده و در صورت ابتلا راحت‌تر به مقابله با آنها می‌پردازند.

از سوی دیگر بر اهمیت واکسیناسیون به خصوص حالا و با شیوع سویه ی اُمیکرون نوبت سوم و تاثیر آن بر مهار اومیکرون تاکید شده و لازم به یاداوری است تزریق نوبت سوم واکسن، ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا را به ۹۰ درصد می‌رساند.

واکسیناسیون نوبت سوم مکمل واکسیناسیون دو نوبت قبلی است و برای همه مردم عزیز استان الزامی است که نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

همه ما می‌دانیم که ویروسی که الان با آن مواجهیم ویروس سرکش و مرموزی است که به سرعت می‌تواند تغییر چهره دهد و علائم بالینی مختلفی ایجاد کرده و از دست سیستم ایمنی بدن انسان به انحاء مختلف فرار کند و کار مراقبت و کنترل آن برای همه دنیا بسیار سخت و دشوار شده است.

حال آنکه برای مهار و ریشه کنی این بیماری منحوس در حقیقت نقش اول را در کنترل این بیماری را مردم عزیز کشورمان ایفا کردند.

بی شک تزریق واکسن در کنار تغذیه سالم و مناسب می تواند نوید بخش روزهای بهتر برایمان باشد.

اینجانب ضمن یادآوری مجدد این هفته که با شعار تغذیه سالم، کرونا و واکسیناسیون از 15-30 دی آغاز شده از تمام هم استانی های عزیز می خواهم تا هم ضمن مراجعه به مراکز واکسیناسیون و سرعت بخشیدن به تزریق واکسن کرونا،با مصرف غذاهای سالم و مفید در  این بسیج همگانی  شرکت تا ضمن محافظت از سلامتی خود و عزیزان خود،کادر خسته ی بهداشت و درمان را که سال ها است آروزی بازگشت به روزهای قبل از کرونا را دارند،کمک کنند.

سید محمد جمالیان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک

دی ماه


( ۱ )

نظر شما :