اُمیکرون ضعیف تر از گونه های قبلی کرونا نیست

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۸ کد : ۲۳۶۶۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۸۲
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بارها و بارها و از ماه ها قبل هشدار داده بودیم که اُمیکرون ضعیف تر از گونه های قبلی نیست و نباید در برابر آن منفعل شد.
اُمیکرون ضعیف تر از گونه های قبلی کرونا نیست

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا استان بیان کرد: به ایام دهه فجر نزدیک می شویم و قرار است افتتاحیه های فراوانی در شهرستان های مختلف  ترتیب داده شوند.

وی افزود: ماندگاری این سوش بالاست به طوری که طبق تحقیقات، ویروس امیکرون می تواند تا ۸ روز در سطوح باقی بماند همچنین و سرعت  انتقال بسیار بالای دارد و متاسفانه تا ۵ روز علائمی ندارد، بنابراین شرایط رعایت پروتکل ها را بیش از هر زمانی مهم و ضروری است.

وی تاکید کرد: در آستانه تعطیلات نوروزی هستیم و نباید تعداد بیماران بستری از ظرفیت تخت های بستری بیشتر شود و در کنار آن نیز فعالیت های اقتصادی و اجتماعی نباید دچار کاهش شود.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: برای تحقق این دو هدف باید امروز تصمیمات پیشگیرانه داشته باشیم در غیر این صورت باید یکی از دو مورد مذکور را چشم پوشی کنیم.

متولی سلامت استان مرکزی گفت: هفته سوم دیماه ۲۵۸ مورد مثبت، هفته چهارم ۵۷۰ مورد و هفته چهارم ۱۷۰۰ مورد مثبت شناسایی شدند و در واقع هر هفته شاهد رشد موارد مثبت کرونا هستیم. هفته آینده نیز بیش از ۲۰۰ بستری خواهیم داشت و به آرامی موارد فوتی نیز بالا می رود.

وی با توجه به شرایط کنونی فعالیت بیرون بر را برای رستوران ها به مدت یک هفته پیشنهاد داد و گفت: طبق بازرسی ها فاصله میزهای رستوران ها مناسب نیست، از طرفی باید بازدیدهای مشترک نیز تشدید شود و هر هفته انجام وظایف توسط ارگان های مختلف ارزیابی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طبق پروتکل های بهداشتی در شرایط نارنجی باید باشگاه های ورزشی تعطیل باشد، ساوه و اراک در وضعیت نارنجی هستند، اما باشگاه های این دو شهرستان فعال هستند و اگر به دنبال اجرای قانون نیستیم اداره کل ورزش و جوانان باید مسئولیت این شرایط را بر عهده بگیرد چراکه اغلب تهویه مناسبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه مراسم عروسی و ترحیم بیشتر شده است و باید محدودیت هایی برای این مراسم ها داشت، گفت: نگران دلیجان و ساوه هستیم چراکه کاشان وضعیت قرمز کرونایی دارد و تعامل این شهرستان با کاشان بالاست؛ فرمانداران این دو شهرستان باید دغدغه بالایی نسبت به دیگر فرمانداران داشته باشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بازار روز مقابل آرامستان اراک فاقد هرگونه رعایت پروتکل بهداشتی است و شهرداری باید به این وضعیت رسیدگی کند.

دکتر جمالیان گفت: دیروز ۲۷ نفر در بیمارستان امیرالمومنین اراک بستری شدند، ۲۶ نفر از این تعداد بالای ۵۰ سال هستند و همچنان باید نگران افراد بالای ۵۰ سال بود و با توجه به اینکه سیاست به سمت قرنطینه نیست باید این بار افراد دارای بیماری زمینه ای را در شرایط قرنطینه قرار دهیم و در این راستا مدیران ادارات و صنایع نیز باید همکاری لازم را داشت باشند و دورکاری را لحاظ کرد.

متولی سلامت استان مرکزی در پایان متذکر شد: در اسفندماه معضل جدی خواهیم داشت و نباید نسبت به این موضوع شک کرد؛ در این راستا تجربه دو سال پیش را در اختیار داریم و باید از امروز تصمیم گیری مناسبی در این زمینه داشته باشیم.


( ۲ )

نظر شما :