۱۰ اسفند،قله ی موج ششم است.

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶ کد : ۲۳۸۲۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۲۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک پیش بینی کرد دهم اسفند ماه استان مرکزی به قله پیک ششم برسیدو پس از آن سیر بیماری نزولی ‌شود.
۱۰ اسفند،قله ی موج ششم است.

به گزارش وب دا مرکزی،دکتر سید محمد جمالیان در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونای استان گفت : درگیری مادران باردار و نوزادان به این بیماری از جمله تفاوت‌ها و نگرانی‌های این پیک، نسبت به پیک‌های گذشته است.
او افزود :  اکنون در بسیاری از ادارات استان مرکزی تست سریع برای ارایه مرخصی استعلاجی به کارمندان مورد قبول قرار نمی گیرد که نیاز است برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های استان این تست مورد قبول دستگاه‌ها قرار گیرد.
وی تاکید کرد :  برخی مسئولان ادارات استان مرکزی اکنون پیش از اتمام دوره یک هفته مرخصی استعلاجی در محل کار خود حاضر می شوند که برای جلوگیری از انتقال بیماری باید این مدت رعایت شود.
دکتر جمالیان در ادامه خاطر نشان کرد : برخی صنایع استان مرکزی نیز از ارایه مرخصی استعلاجی به کارگرانی و کارکنان خود خودداری می کنند و بیماران در این شرکت‌ها باید از مرخصی استحقاقی خود استفاده کنند که این مهم موجب شده کارگران بیماری خود را مخفی کنند.
متولی سلامت استان با اشاره به اینکه  اکنون به دلیل کمبود اتوبوس، مدت زمان ماندگاری مسافران در استگاه‌های اتوبوس افزایش یافته و موجب شده مردم به صورت ایستاده در راهروهای اتوبوس‌ها نیز سوار این وسایل نقلیه شوند تاکید کرد: با وجود اعلام ستاد مدیریت بیماری کرونای استان مرکزی مبنی بر تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، اکنون برخی از این باشگاه‌ها فعال هستند.
او افزود:  ۳۳۹ مورد کودکان پنج تا ۱۸ سال پانزدهم بهمن ماه امسال به مراکز درمانی مراجعه کردند که تعداد این افراد در دی ماه امسال ۹۳ مورد بوده‌ که این مهم نشان از اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان است.
وی یادآور شد : یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۱۰ نفر معادل ۹۱ درصد جمعیت استان مرکزی مرحله نخست واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و ۷۹ هزار و ۵۷۳ نفر در استان مرحله نخست واکسن را دریافت نکرده‌اند.
دکتر جمالیان گفت : یک میلیون و ۴۵ هزار و ۲۲۵ نفر در استان مرکزی مرحله دوم واکسن کرونا را دریافت  و ۹۴ هزار و ۲۸۲ نفر واکسن این مرحله را دریافت نکرده‌اند.
او افزود: ۴۰۲ هزار و ۶۶۱ نفر نیز دز یادآوری واکسن کرونا را در استان مرکزی دریافت کرده‌اند.
دکتر جمالیان خاطر نشان کرد :  استقبالی مناسبی از واکسن کرونا در سنین ۹ تا ۱۲ سال در استان مرکزی انجام نشده و با توجه به اینکه کمیته علمی کشور تزریق واکسن کرونا به این گروه سنی را تایید کرده نیاز است نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : ۶۶ درصد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در سنین صفر تا هشت سال به صورت سرپایی و ۳۴ درصد به صورت بستری خدمات درمانی را دریافت کرده‌اند،همچنین ۹۷ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در سنین ۹ تا ۱۸ سال خدمات درمانی را در استان مرکزی به صورت سرپایی و سه درصد به صورت بستری دریافت کرده‌اند.
وی تاکید کرد :  این مهم نشان از تاثیر واکسیناسیون در میزان کاهش بستری‌های این بیماری در استان مرکزی داشته است.
دکتر جمالیان افزود :  ۱۲۸ نفر از پرستاران استان مرکزی از چهارم بهمن ماه امسال تاکنون به کرونا مبتلا شده و از یک هفته مرخصی استعلاجی بهره مند شده‌اند که مرخصی این افراد افزایش فشار به کادر درمان را به همراه داشته‌ است.
متولی سلامت استان در ادامه خاطر نشان کرد : میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مرکزی با وجود شیوع سویه امیکرون در استان تغییری نداشته و نیاز است برای جلوگیری از انتقال بیماری رعایت پروتکل‌ها در دستور کار مردم قرار گیرد.
وی یادآور شد : تکنولوژی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان امیر المومنین اراک مربوط به سال ۹۳ و ۲ دستگاه بیمارستان ولیعصر(عج) این شهرستان نیز مربوط به سال های ۹۸ و ۹۴ است که از نظر خدمات پزشکی تاریخ گذشته است.
او همچنین کمبود دستگاه سی تی اسکن در استان مرکزی را از جمله مشکلات استان عنوان کرد و گفت: اکنون دستگاه سی تی اسکن در شهرستان‌های تفرش، خنداب، شازند و آشتیان وجود نداشته و بیماران باید به مرکز استان مراجعه کنند.
او در پایان با اشاره به اینکه یک دستگاه سی تی اسکن نیز سال گذشته برای بیمارستان امیرالمومنین اراک خریداری شد که این دستگاه از وضعیت مناسبی برخوردار است، افزود : دستگاه‌های سی تی اسکن شهرستان اراک اکنون به دلیل تعمیرات فعال بوده و نیاز است برای شهرستان‌هایی که این دستگاه وجود ندارد، خریداری شود.


( ۳ )

نظر شما :