میز خدمت متولی سلامت استان به مسجد برده شد تا بدون واسطه به  سوالات مردم پاسخ دهد

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۶ کد : ۲۳۹۳۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۶۰
پروژه بیمارستان ولیعصر، پروژه های عمرانی دیگر، مسائل مربوط به کرونا و واکسیناسیون و دیگر موضوعات حوزه سلامت مهمترین سوالات نمازگزاران مسجد امام خمینی(ره) میدان حافظیه اراک بود.
میز خدمت متولی سلامت استان به مسجد برده شد تا بدون واسطه به  سوالات مردم پاسخ دهد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان گفت: در روزهای اخیر به طور میانگین و در موج ششم روزانه 800 نفر را در تست ها شناسایی می کنیم، اما مطمئنا تعداد مبتلایان بیش از این ها است و هم استانی های عزیز باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: اگر واکسیناسیون تا این میزان انجام نشده بود، مطمئنا تعداد مرگ و میرها و میزان اشغال تخت های بیمارستانی بیش از این بود و نیاز است هر چه سریعتر تمام جامعه واکسن های خود را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: هیچ راهی جزء رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن  برای کنترل این بیماری وجود ندارد و در تمام جهان این دو راه توسط کارشناسان بهداشتی و درمانی گفته و تاکید می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این باور که امیکرون از سویه های قبلی کم خطر است بسیار غلط و اشتباه است، بلکه تجربه نشان داده انواع کرونا پس از هربار جهش خطرناک تر از قبل می سوند و شاید دلیل این حرف توسط همکاران و برخی پزشکان، واکسیناسیون خوب در موج ششم نسبت به موج های قبلی است که خود نشان دهنده تاثیر واکسن بر روی کرونا است.

دکتر جمالیان در خصوص بیمارستان جدید الاحداث ولیعصر هم گفت: مشکلی با پیمانکار جدید نداریم و امیدواریم هر چه زودتر (شهریور سال آتی) این پروژه ملی به بهره برداری برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: بیمارستان های اراک و استان نسبتا قدیمی هستند و لازم است برای ارتقاء کیفیت ارائه خدمت به مردم، نوسازی و یا بهسازی شوند.

وی تاکید کرد: ادغام دانشگاه علوم پزشکی با سایر دانشگاه ها و افزایش ظرفیت دانشجو اصلا به صلاح نیست چراکه زیرساخت های موجود دانشگاه های علوم پزشکی به خصوص استان مرکزی و اراک به هیچ وجه مناسب نیست و آمادگی لازم برای پذیرش بیش از این تعداد دانشجو را ندارد.

وی گفت: افزایش ظرفیت، هم به کیفیت آموزش و هم به کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی لطمه خواهد زد و با این تصمیم آینده پزشکی کشور چندان خوب تصور نمی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه میزان مهاجرت پزشکان و کادر درمان در چند سال گذشته افزایش یافته که باید به جای افزایش در تعداد آنها و پزشک پروری، به فکر ایجاد انگیزه برای آنان برای رفتن به استان ها، شهرستان ها و به خصوص مناطق محروم و کم برخوردار بود.

دکتر جمالیان در ادامه به سوالی دیگر درباره دوران کمون و قرنطینه اُمیکرون اینطور گفت: سازمان بهداشت جهانی اعتقاد دارد اگر فردی علامت دارد (تب و سرفه های شدید) دارد بیش از 5 روز دوران کومون دارد، اما در ایران معتقدند اکثر بیماران با طی 5 روز دوره کومون شان سپری می شوند، ولی اگر دارای علایم بود باید مراعات کند چراکه ناقل است.

دکتر جمالیان در این خصوص ادامه داد: کارمندان دولت نیز از این قاعده خارج نیستند و باید ضمن رعایت دوران قرنطینه خود به صورت کامل، در هنگام بازگشت به محل کار خود، محافظت های کامل و لازم را مد نظر داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: داروی رمدسیویر دارای عوارضی است که به سرعت خود را نشان می دهد که بیشترین عارضه آن روی کبد است اما جای نگرانی نیست و عارضه ماندگار تاکنون گزارش نشده و به محض تزریق در بیمارستان ها، در صورت مشکوک شدن تیم پزشکی به سرعت درمان می شود و جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی ادامه داد: در خصوص طب سنتی باید گفت در اراک حتی ویژه کرونا و تا حد پرورش دستیاران طب سنتی و  وجود و فعالیت اعضای هیات علمی به آن اهمیت داده شده به طوریکه تمام همکاران طب سنتی علاوه بر مطب های خود در درمانگاه های دولتی نیز مشغول به کار هستند.

متولی سلامت استان توضیح داد: واکسن مادران باردار و نوع واکسن تزریقی به آنها تا پیش از این گفته شد که نوع چینی (سینوفارم) استفاده شود، اما چون بعدها توصیه شد به صورت اجباری نیست و در حال حاضر نیز گزارشی از اثر آن روی جنین هیچ کجای دنیا شنیده نشده است.

وی یادآور شد: عدم مراجعه مردم به پزشک در موارد جزئی به خصوص پزشکان عمومی و به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار و اعتقاد و اصرار به ویزیت متخصص و فوق تخصص یکی دیگر از مسائل و  چالش های پیش روی حوزه سلامت است که با اجرای و همکاری مردم با طرح پزشک خانواده این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

متولی سلامت استان گفت: باید اعتراف کرد کیفیت متخصصین تازه فارغ التحصیل شدن از قدیمی ترها پایین تر است و نیاز است مردم اصرار بی موردی در این زمینه نداشته باشند و به پزشکان عمومی نیز اعتماد داشته باشند.

وی افزود: استاندارد ویزیت هر پزشک عمومی برای هر بیمار، 20 و پزشک متخصص، 10 دقیقه است اما در ایران به خصوص با اضافه شدن نسخه الکترونیک و سخت تر شدن ثبت آن توسط پزشک، مدت بیشتری برای هر بیمار صرف شده و در نتیجه ضمن ازدحام جمعیت بیماران که خود خطرآفرین است، نارضایتی های را نیز برای آنان در صف انتظار پدید می آورد.

وی در پایان با تاکید بر پایین بودن فرهنگ مصرف دارو در کشور و استان گفت: اگر مطب یا داروخانه ای این موارد (تجویز غیرمنطقی و اصولی دارو) و تجویز آزاد دارو با وجود داشتن نسخه را رعایت نکنند، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.


نظر شما :