کرونا و تبعات مالی و خساراتی که بر جای گذاشت

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۷ کد : ۲۳۹۵۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۹۷
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شیوع ناگهانی کرونا، خسارات مالی فراوان و هزینه های زیادی را به حوزه سلامت تحمیل کرد.
کرونا و تبعات مالی و خساراتی که بر جای گذاشت

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان بیان کرد: شیوع کرونا علاوه بر سختی هایی که با خود به همراه آورد، ضرر و زیان هایی را  نیز در همه زمینه ها به خصوص حوزه بهداشت و درمان وارد کرد.

وی افزود: در شرایط کرونایی افزون بر ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه به هزینه‌های جاری حوزه سلامت اضافه شد؛ به عنوان مثال در حال حاضر بدهی مراکز درمانی استان به اداره آب بالغ بر هشت میلیارد تومان است که به دلیل افزایش شستشوها و مصرف بالای آب ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: خرید لباس‌های حفاظتی و اقلام بهداشتی نظیر ماسک، خرید داروها و ... از دیگر هزینه‌هایی بود که در شرایط کرونایی به نظام سلامت تحمیل شد و هیچ یک از این هزینه‌ها را بیمه پوشش نداده و مردم نیز پرداخت نمی‌کنند.

دکتر جمالیان افزود: افزایش ۱۰۰ درصدی بخش‌های مراقبت ویژه از جمله اقدامات توسعه ای در حوزه زیرساختی بود که در شرایط کرونایی ایجاد شد و تمامی بیمارستان‌های استان مجهز به دستگاه اکسیژن‌ساز شدند که اتفاقات خوبی بود که در این مقطع صورت گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: با هزینه افزون بر ۳۰۰ میلیاردی که در شرایط کرونایی به دانشگاه علوم پزشکی اراک تحمیل شد و کمر ما را شکست، می‌شد پروژه نیمه تمام بیمارستان ولیعصر (عج) اراک را تکمیل کرد.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی کرونایی یکی از نگرانی هایی که مجددا بوجود آمده است درگیری شدید کارکنان و پرستاران با کروناست و بسیاری از نیروهای انسانی شاغل در مراکز درمانی با وجود دریافت واکسن به کووید ۱۹ مبتلا شدند و امکان ارائه خدمت از سوی آنان به دلیل قرنطینه خانگی وجود ندارد؛ افزایش بیماران و کاهش نیروی انسانی یک معضل جدی پیش روی حوزه سلامت است.

وی تاکید کرد: پایان قرارداد تکمیل این پروژه پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ است و برای بهره برداری از آن نیاز به تزریق اعتباری معادل ۴۰۰ میلیارد تومان به جز تجهیزات پزشکی است؛ در واقع تجهیزات این بیمارستان از سوی وزارت بهداشت تامین خواهد شد.

دکتر جمالیان گفت: اطلاع دقیقی از میزان کمک‌های مردمی به مراکز درمانی نیست چرا که در شرایط کرونایی به خصوص از ابتدای شیوع بیماری کمک‌هایی به صورت خودجوش از سوی آحاد مختلف مردم نظیر اقلام بهداشتای مانند ماسک، آبمیوه، شیرینی و ... به مراکز درمانی اهدا شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون رقمی حدود ۱۰۰ میلیون تومان از سوی مردم به حوزه سلامت استان اهدا شده که کمک زیادی در برخی مواقع به مجموعه بهداشت و درمان کرده و امیدواریم این کمک ها همچنان ادامه دار باشد.


( ۱ )

نظر شما :