۹۴ درصد نوبت اول و ۸۷ درصد نوبت دوم واکسن خود را دریافت کرده اند

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۳ کد : ۲۴۰۶۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۷۱
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در تزریق نوبت های اول و دوم واکسن کرونا از میانگین کشوری بالاتر هستیم.
۹۴ درصد نوبت اول و ۸۷ درصد نوبت دوم واکسن خود را دریافت کرده اند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی علیمحمدی بیان کرد: در تزریق نوبت سوم واکسن کرونا که تاثیر بسزایی در جلوگیری از فوت و مرگ و میر در موج ششم دارد، 38 درصد جمعیت تحت پوشش موفق به دریافت واکسن خود شده اند که از هم استانی های عزیز می خواهیم با مشارک ت حداکثری خود، ضمن بالا بردن آمار در حفظ سلامت خود و اطرافیان خود نیز کوشا باشند.

وی افزود: همچنان در فاز صعودی و افزایشی اُمیکرون هستیم و پیش بینی می کنیم در دهه اول اسفند شاهد قله موج ششم باشیم و پس از آن نیز به رفتار اجتماعی جامعه و برخورد مردم با ویروس بستگی دارد.

وی تاکید کرد: واکسن های کرونا به اندازه کافی در انبارها تامین شده و هیچ محدودیتی در واکسن ها نداریم و سبدهای واکسیناسیون در استان بسیار متنوع هستند و مراجعین هر واکسنی که مدنظر داشته باشند را می توانند دریافت نمایند.

دکتر علیمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: واکسن ها عوارض خاصی ندارند و بدن درد و تب و لرز، گذرا  و کمی خستگی عمده عوارض گذرا و ناپایدار اکثر واکسن ها است که در مقایسه با اثر بخشی آن مقابل کرونا و جلوگیری از فوت ناشی از کرونا، دلیل مانع و عدم تزریق آن توسط هم استانی های نمی شود.

وی یادآور شد: اگر شرایط بحرانی تر شود، مراکز واکسیناسیون را افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه حدود 100 نفر از همکاران بهداشت به کرونا مبتلا شده اند، افزود: چه همکاران بهداشت و چه همکاران درمانی در بیمارستان ها، علاوه بر خستگی این چند سال که شبانه روز در حال تلاش جهاد بودند، با ابتلا و از رده خارج شدن همکاران خود فشار مضاعف تری را بر دوش خود حس می کنند.

دکتر علیمحمدی گفت: برای دریافت نوبت اول واکسن تمام واکسن ها موجو است، اما برای نوبت سوم بستگی به برند نوبت اول و دوم دارد و با توجه به پلتفورم واکسن ها توصیه می شود واکسن دز سوم از نوع دیگری نسبت به دو دز قبلی باشد اما باز هم هنگام تزریق، همکاران مستقر در مراکز مردم را راهنمایی می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به اینکه ویال های واکسن های خریداری شده 10 تایی است، همکاران مراکز تجمیعی ناچار هستند که مراجعین را مدیریت کنند که کمترین هدر رفت در واکسن ها صورت بگیرد و  همچنین با توجه به اینکه از زمان باز شدن واکسن 2 تا 3 ساعت برای تزریق فرصت باقی است، به همین دلیل شاید باعث نارضایتی در برخی مراجعین شود که توصیه می کنیم در اوایل روز به این مراکز مراجعه تا دچار چنین مشکلاتی نشوند.

وی تاکید کرد: بین دانشگاه های علوم پزشکی و استان های کشور، دانشگاه علوم پزشکی اراک و استان مرکزی، کمترین دورریز و پرتی واکسن ها را داشته که این مهم نیازمند مدیریت واکسن توسط همکاران و البته همکاری مراجعین است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین گفت: قطعا با تزریق واکسن و استفاده مداوم از ماسک و رعایت مجدانه پروتکل های بهداشتی، آمار ابتلا، مراجعین، بستری و فوتی ها کاهش خواهد یافت.

وی افزود: مراکز خرید، تجمعات، بازارها، سرویس های حمل و نقل عمومی و جشن ها و دورهمی ها، بهترین مکان ها برای انتقال و کانون های خطر هستند چراکه در نوع اُمیکرون هر یک نفر ناقل می تواند در آن واحد بیش از 12 تا 14 نفر را مبتلا کند.

دکتر علیمحمدی در پایان گفت: اگر می خواهیم عید نوروز نسبتا متفاوت تری از سال های گذشته و بدون محدودیت و با کمترین محدودیت نسبت به سال های قبل داشته باشیم، امروز باید به فکر باشیم و هوشیارانه عمل نماییم.


( ۲ )

نظر شما :