سلامت مردان با مولفه های اجتماعی در ارتباط است

۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۸ کد : ۲۴۱۸۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۶۵
رییس گروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سلامت مردم جامعه به خصوص مردان، با مولفه های اجتماعی در جامعه پیوند دارند.
سلامت مردان با مولفه های اجتماعی در ارتباط است

به گزارش وب دا مرکزی، نادیا مشایخی بیان کرد: اگرچه مراقبت های پزشکی می توانند باعث طول عمر و یا بهبودی از یک بیماری جدی شوند ولی آن چیزی که برای سلامت جمعیت مهم است، شرایط اجتماعی، اقتصادی است که باعث می شود مردم بیمار شوند و یا نیاز به مراقبت پزشکی پیدا کنند.

وی افزود: مانند میزان درآمد، سطح تحصیلات، جنسیت، شغل، تغذیه، طبقه اجتماعی بسیار بیشتر از عواملی مانند عوامل بیولوژیک سبب ابتلا به بیماری ها می شوند و در سلامت انسان نقش به سزایی دارند و اگر نادیده گرفته شوند رسیدن به اهداف سلامتی و برقراری عدالت در سلامت را محال می نمایند.

وی تاکید کرد: مسائل اجتماعی و مشکلاتی نظیر فقر، بیکاری و بی سوادی، قطعا به عنوان مشکل در تمام کشورهای دنیا با ابعاد متفاوتی وجود دارند و مسلما این خواست تمام دولت هاست که بتوانند راهکاری مناسب برای رفع موانع و ایجاد رفاه، امنیت و سلامت مردم خویش پیدا کنند.

مشایخی در ادامه با اشاره به اینکه در تعریف جدید سازمان جهانی بهداشت، سلامت به رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی گفته می شود، خاطرنشان کرد: عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت به شرایط اجتماعی که انسان ها در طول چرخه حیاتشان در آن زندگی و کار می کنند توجه دارد و شواهد دلالت از آن دارد که اکثر بار بیماری ها و نابرابری های بهداشت و سلامت ناشی از عوامل اجتماعی است.

وی، محل اقامت (تفاوت بین شهر و روستا، گروه های منطقه ای، پایتخت در مقابل سایر مناطق) و بخش های دیگر شهرها، نژاد، شغل و آسیب پذیری های درآمدی، جنسیت که اغلب نشان دهنده آسیب پذیری های ناشی از قوانین و هنجارهای مرتبط با جنسیت می باشد، فرهنگ و ارزش ها، تحصیلات، وضعیت اقتصادی و اجتماعی  و سرمایه اجتماعی را از مهمترین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت برشمرد.

رییس گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: رضایت شغلی رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با میزان سلامت افراد دارد و بر همین اصل، کسانی که از شغل خود راضی نیستند، معمولاً چون برای پیگیری سلامت خود انگیزه کمتری دارند، از میـزان سـلامت کمتری برخوردارند.


( ۸ )

نظر شما :