ذرات ۲.۵ میکرون و چالشی که به همراه دارند

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۳ کد : ۲۴۵۰۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۹۰
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: افزایش شدید گرد و غبار و فعالیت ریزگردها در منطقه غرب کشور، تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان را به حالت آماده باش کامل درآورد.
ذرات ۲.۵ میکرون و چالشی که به همراه دارند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده بیان کرد: وقوع گرد و غبار، اثرات منفی بر بهداشت و سلامت جامعه انسانی دارد که از جمله آنها می‌توان به بروز بیماری‌های چشمی، تنفسی، ریوی و حتی تهدید سلامت روان، وقوع سوانح رانندگی به دلیل محدودیت دید و آلوده شدن منابع آبی شهری و روستایی اشاره کرد.

وی افزود: در روزهای اخیر بدلیل وقوع پدیده گرد و غبار و فعالیت ریزگردها، هوای برخی شهرهای کشور از جمله شهر اراک برای گروه های حساس ناسالم گزارش شده و آلاینده هوا نیز ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است.

وی تاکید کرد: تاثیرات کوتاه مدت و آنی پدیده گرد و غبار بر سلامت انسان بویژه همزمانی آن با بیماری کووید ۱۹ موجب نگرانی متولیان حوزه سلامت است چرا که علائم متاثر از گردوغبار و کرونا با هم شباهت دارند.

دکتر صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: ریزگردهایی که کمتر از ۱۰ میکرون باشند می‌توانند به سیستم تنفسی نفوذ پیدا کرده و هر چقدر اندازه ذرات گرد و غبار کوچکتر باشد به تعداد روزهایی که گرد و غبار بیشتر وجود داشته باشد، شدت بیماری بیشتر خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در روزهایی که شاهد جولان ریزگردها هستیم عموما نوزادان، کودکان، سالمندان، بانوان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و آسم در برابر گرد و غبار و ریزگردها آسیب‌پذیرترند.

وی افزود: سانتر تخصصی چشم و گوش، حلق و بینی بیمارستان امیرکبیر اراک به همراه استقرار متخصصین آسم و آلرژی آماده ارائه خدمات در روزهایی که میزان آلاینده‌ها بیشتر است، شده هستند.

وی یادآور شد: احتمال دارد بیماری به دلیل آبریزش بینی، التهاب در مخاط بینی یا سرفه خشک متاثر از گرد و خاک و ... تصور کند که به کووید ۱۹ مبتلا شده است و بر این اساس اورژانس و کلینیک تخصصی بیمارستان امیرالمومنین(ع) این آمادگی را دارد که برای تفکیک بیماران اقدام کند و پس از انجام تریاژ بیماران چنانچه شواهدی به نفع بیماری کووید ۱۹ نداشتند در مسیر درمان این بیماری قرار نگرفته و تحت درمان خاص خود قرار گیرد.

دکتر صادقی گفت: افراد آسیب پذیر در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند و چنانچه الزامی برای خروج از منزل وجود دارد حتما از دو ماسک استفاده کنند و اگر ماسک در دسترس نداشتند از دستمالی استفاده شود که مدام مرطوب شود، چرا که ذرات منتشر شده بسیار ریز هستند و از قدرت نفوذ بالایی برخوردارند.

وی تاکید کرد: بیماری افرادی که برونشیت مزمن و بیماری آسم دارند، در روزهایی که هوا آلوده است احتمال دارد در نتیجه افزایش گرد و خاک و افزایش آلاینده‌ها تشدید شده و دچار تنگی نفس و سرفه شوند که باید به محض وقوع علائم به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند.

دکتر صادقی در پایان افزود: افرادی که زمینه‌های آلرژی کمتری دارند ممکن است بر اثر افزایش گرد و غبار، دوره‌های موقت تنگی نفس را تجربه کنند یا احتمال دارد آبریزش بینی، سوزش چشم، التهاب چشم و بینی را تجربه کنند که چنانچه این علائم با اقدامات اولیه در منزل از بین نرفتند، به دلیل احتمال تقارن با بیماری اُمیکرون بهتر است به پزشک مراجعه کنند.


( ۱ )

نظر شما :