دیابت و فشار خون، شایع ترین دلایل بروز بیماری های کلیوی هستند

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۸ کد : ۲۴۶۹۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۴۶
یک متخصص نفرولوژی معتقد است که دیابت و فشارخون مهمترین دلایل بروز بیماری‌های کلیوی هستند، از این رو  آگاهی و کنترل این دو فاکتور  از جمله موارد تاثیر گذار در کاهش بیماری های کلیوی می باشد.
دیابت و فشار خون، شایع ترین دلایل بروز بیماری های کلیوی هستند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر پروین سلطانی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کلیه، بیان کرد: با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است با رعایت یکسری موارد و نکات مهم و توجه به شیوه زندگی می توان تا حد زیادی به سلامت کلیه ها کمک و از بروز بیماری های کلیوی پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: آگاهی از میزان قند خون و کنترل آن در صورت ابتلا و بررسی درگیری اندام کلیه در صورت ابتلا به دیابت در مدت زمان ۶ ماه تا یکسال یکبار تحت نظر پزشک مربوطه، آگاهی از سطح فشار خون و کنترل آن در صورت وجود فشار خون بالا، عدم مصرف بی رویه داروهای مسکن و آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک از جمله موارد مهمی‌می باشد که باید در زندگی روزانه در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: پیروی از یک رژیم غذایی کم نمک، کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن و چاقی، ورزش روزانه یا حداقل یک روز در میان، مصرف منظم دارو های فشار خون در صورت ابتلا و همچنین اندازه گیری فشار خون در فواصل منظم از جمله موارد مهمی می باشد که افراد مبتلا به فشار خون می بایست به آن توجه داشته باشند.

سطانی در ادامه توجه به عدم سوء مصرف مواد افیونی، داروهای بدن سازی، کاهش دهنده و یا افزایش دهنده وزن بدن و داروهای گیاهی بدون نسخه پزشک را از دیگر راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی برشمرد.

وی تاکید کرد: در صورت ابتلای هر یک از اعضای خانواده به یکی از بیماری های دیابت، فشار خون و نارسایی کلیه لازم است که هر ۶ ماه تا یکسال یکبار جهت معاینه و انجام آزمایشات لازم به پزشک مربوطه مراجعه کرد.

گفتنی است که از هر ۱۰ مورد یک نفر به بیماری های کلیوی مبتلا هستند.


( ۱ )

نظر شما :