افرادیکه واکسن زده اند می توانند نوروزی آرام تر از واکسن نزده ها داشته باشند

۲۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۱ کد : ۲۴۹۳۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۹۸
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: واکسن نزده ها باید مراقب خود و اطرافیانشان باشند.
افرادیکه واکسن زده اند می توانند نوروزی آرام تر از واکسن نزده ها داشته باشند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر حسین سرمدیان گفت: با توجه به ابتلا اکثریت جامعه به ویروس کرونا و تزریق دو دز واکسن، امسال افرادی که در گروه های خطر قرار ندارند میتوانند مراسمات نوروز را همراه با رعایت دستورالعمل ها بجا آورند.
وی افزود :  بر اساس امتیاز گذاری افرادی که امتیازی بالاتر از ۷ امتیاز منفی دارند جز گروه های پر خطر قرار میگیرند. نحوه امتیاز دهی به این صورت می‌باشد که افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و چاقی هستند یک امتیاز منفی دریافت می‌کنند و افرادی که دارای بیماری های خاص از جمله انواع سرطان ها بخصوص سرطان خون ، ام اس و ضعف ایمنی باشند چهار امتیاز منفی را دریافت می‌کنند.
وی تاکید کرد : خانمهای باردار نیز چهار امتیاز منفی دریافت می‌کنند و به ازای هر دهه از زندگی یک امتیاز منفی به افراد تعلق میگیرد برای مثال یک فرد ۶۴ ساله  هفت امتیاز منفی دریافت میکند. 
دکتر سرمدیان گفت : افرادی که در ماه های اخیر به کرونا مبتلا نشده اند می‌توانند دز سوم را تزریق کنند ولی افرادی که در ماه های اخیر به ویروس کرونا مبتلا شده اند بهتر است کمی صبر کنند، زیرا ابتلا به ویروس کرونا میتواند بیش از سه دز واکسن کرونا ایمنی و آنتی بادی ایجاد کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه خاطر نشان کرد: در رابطه با سفرهای نوروزی لازم بود مسئولین علاوه بر تزریق واکسن، ابتلا و یا عدم ابتلا افراد را نیز در نظر می‌گرفتند زیرا کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شدند می‌توانند برای مدت طولانی آنتی بادی لازم را برای مقابله با بیماری کرونا داشته باشند.
او افزود : در صورت عدم ابتلا به بیماری کرونا در ماه های اخیر می‌توانند از  دو واکسن پاستوکووک و سینوفارم برای تزریق استفاده کنند.
دکتر سرمدیان گفت : واکسن هایی مانند اسپایکوژن و پاستوکووک پلاس واکسن های بسیار خوبی هستند که در ایران تولید میشوند و میتوان از آنها برای تزریق دز سوم واکسن  نیز استفاده کرد همچنین بهتر است افرادی که دو دز واکسن استرازنکا تزریق کرده اند برای دز سوم از یک واکسن دیگر استفاده کنند.
او در پایان از مردم خواست که کمی از استرس ها و نگرانی های خود در رابطه با بیماری کرونا بکاهند و به جای استفاده مداوم از الکل از آب و صابون و برای شست و شو دست ها استفاده کنند و از رعایت سختگیرانه که میتواند منجر به وسواس شوند خودداری کرده و از ایام پیش رو برای بازیابی روحیه و ریکاوری روح شان استفاده کنند.


نظر شما :