۳ فوتی و ۱۷ مسمومیت در اثر گازگرفتگی در استان مرکزی / قاتل خاموش در کمین مسافران نوروزی در چادرها

۰۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۹ کد : ۲۴۹۹۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۲۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در چادرهای مسافران نوروزی در کمین است.
۳ فوتی و ۱۷ مسمومیت در اثر گازگرفتگی در استان مرکزی / قاتل خاموش در کمین مسافران نوروزی در چادرها

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان با اشاره به فوت ۱۷ نفر از مسافران نوروزی در کشور در چادرهای مسافرتی در ایام نوروز، گفت: خوشبختانه در استان مرکزی تاکنون مورد فوتی در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در چادرهای مسافران نوروزی نداشته ایم، ولی چندین مورد مسمومیت گزارش شده است که به مراکز درمانی انتقال و خدمات درمانی لازم را دریافت نموده اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برخی از مسافران نوروزی برای فرار از سرما در داخل چادرهای خود در پارک ها و معابر اقدام به روشن کردن گاز پیک نیک و یا استفاده از وسایل گرمایشی غیر ایمن می کنند که همین امر باعث افزایش موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده است.
وی تاکید کرد: استفاده از گاز پیک نیک در داخل چادرهای مسافرتی و در فضای بسته برای ایجاد گرمایش اقدامی خطرناک می باشد که همین امر موجب مسمومیت شدید و حتی مرگ می‌شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه از تاریخ ۲۶ اسفند تا ۴ فروردین ۳ نفر از هم استانی هایمان در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده اند و در این مدت ۱۷ مورد مسمومیت با این گاز بی رنگ و بو در استان گزارش شده است.
وی گفت: یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه در مسمومیت با مونوکسید کربن استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد است از این رو لازم است که از وسایل ایمن استفاده کرد و حتما خروجی های و دودکش های این وسایل با توجه به وزش بادهای شدید در این چند روز مجدد چک شود.
وی خاطرنشان کرد: علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن می تواند طیف وسیعی از علائم از جمله سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید، حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی را شامل شود.
متولی سلامت استان مرکزی در پایان اظهار کرد: در صورت مواجه شدن با افراد آسیب دیده، سریعا آنها را به هوای تازه رسانده و در صورت شدت داشتن علائم، به پزشک مراجعه کرده و یا با تماس با ۱۱۵ اورژانس را خبر نمود.


( ۳ )

نظر شما :