احتمال شیوع سرخک وجود دارد

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۵ کد : ۲۵۲۰۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۸۴
معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نسبت به طغیان سرخک ۲۰۲۲ هشدار داد
احتمال شیوع سرخک وجود دارد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر کمال حیدری در نامه ای از تمام دانشگاه ها و معاونین بهداشتی خواسته نسبت به این موضوع حساس و آماده باشند.

در این نامه آمده است بیماری سرخک همچنان در کشور همسایه(افغانستان) ادامه دارد و از ابتدای سال 221 تاکنون 48366 مورد ابتلا و 250 مورد مرگ را به همراه داشته است که از این تعداد 142 مورد مرگ در کودکان بوده است.

به تبعیت همه گیری شدید سرخک در افغانستان در طی ماه های اخیر تعداد موادر وارده کشور رو به افزایش بوده و بیماران در استان های مختلف شناسایی شده اند که می تواند وضعیت حذف بیماری سرخک را در کشورمان متاثر نماید.

لذا به همین خاطر لازم است:

اولا موارد تاخیری نوبت اول و دوم mmr در اسرع وقت شناسایی و نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام شود.

همچنین آموزش و بازآموزی کارکنان بهداشتی و واکسیناتورها در خصوص نحوه نگهداری، بازسازی واکسن و تزریق صحیح آن انجام شود.

در تمامی شهرستان ها پوشش نوبت اول و دوم mmr باید بالای 95% باشد معیار محاسبه پوشش نیز سامانه های الکترونیک سلامت هستند اذا ورود داده های واکسیناسیون در سامانه ها مورد تاکیدو نظارت دقیق قرار گیرد.

همچنین حساس سازی و هشدار به مراکز بهداشتی درمانی اعم از سرپایی و بستری و چه خصوصی و چه دولتی در خصوص طغیان سرخک انجام تا در برخورد با هرگونه تب و بثورات جلدی ماکولوپاپولر بلافاصله اقدامات جداسازی تنفسی برای پیشگیری از انتقال احتمالی سرخک به سایرین انجام شود.

گزارش فوری هر گونه تب و بثورات جلدی الزامی است تا به سرعت بتوان در جهت تایید و یا عدم تایید آزمایشگاهی آن اقدام نمود. تاخیر در شناسایی یا عدم گزارش موارد سبب چرخش ویروس سرخک در جامعه و عدم کنترل آن می شود.

بررسی اپیدمیولوژیک کامل موارد، جست و جوی دقیق منشا ابتلا و تهیه نمونه ویرولوژی برای تعیین ژنوتایپ ویروس برای طبقه بندی نهایی بیماری الزامی است.

همچنین واکسیناسیون تکمیلی با واکسن mr در مناطق تجمع اتباع غیر ایرانی (به ویژه برای جدیدالورودها) در اولویت قرار گرفته و از ایمن شدن اتباع غیر ایرانی اطمینان حاصل نمایید.

ذخیره مکفی از واکسن mr و یا mmr برای پاسخ سریع به طغیان در همه دانشگاه ها فراهم باشد.

همچنین مسافرین به کشور افغانستان نسبت به بیماری سرخک و علایم آن اطلاع رسانی شوند و نیز از واکسینه بودن خود مطمئن باشند و در صورت شک به سابقه واکسیناسیون دریافت یک نوبت mr توصیه می شود.


( ۴ )

نظر شما :