روزه گرفتن در دوران شیردهی به عوامل مختلفی بستگی دارد

۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۹ کد : ۲۵۴۵۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۳۲
دانشیار آموزش و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تاثیر روزه داری بر کودک و مادر به شرایطی مانند سن کودک، وضعیت شغلی، توان بدنی مادر، گرمای هوا، طول مدت روزه داری و عوامل دیگری مرتبط است.
روزه گرفتن در دوران شیردهی به عوامل مختلفی بستگی دارد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر نسرین روزبهانی، بیان کرد: براساس فتوای مراجع، اگر روزه گرفتن مادر شیرده، باعث کم شدن شیر و ناراحتی بچه شود و یا برای مادر ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست.
وی خاطرنشان کرد: تا ۶ ماهگی که کودک باید فقط از شیر مادر تغذیه کند و همچنین تا یک سالگی که غذای اصلی کودک شیر مادر است حجم و کیفیت شیر بسیار مهم می باشد، اما در سال دوم زندگی کودک، شیر مادر در اولویت بعدی نسبت به غذا می باشد و شرایط برای روزه گرفتن مادر بهتر است.
دکتر روزبهانی در ادامه کم شدن میزان ادرار کودک (کم شدن میزان پوشک های خیس)، تقاضای زیاد برای شیر خوردن، گریه مداوم برای مکیدن سینه، تغییر نکردن وزن و یا کاهش وزن کودک، نا آرامی و گریه شدید و مداوم را از علائم سیر نشدن او برشمرد و گفت: در صورت مشاهده علائمی چون احساس تشنگی بسیار شدید، کاهش حجم ادرار و تیره شدن رنگ آن، احساس سرگیجه و خستگی، ضعف و بی حالی، کاهش وزن سریع، خشکی دهان، لب و چشم ها، سردرد شدید در مادر در اسرع وقت با پزشک مشورت شود.
وی در ادامه توصیه کرد: مادران شیرده روزه دار تا حد ممکن در هوای گرم از خانه خارج نشوند، به میزان کافی استراحت کرده و در وعده افطار و سحر و بین آن مایعات کافی و غذاهای مفید و مغذی مانند انواع گوشت و حبوبات، تخم مرغ، لبنیات، سبزی و میوه ها مصرف نمایند.
وی در این خصوص اضافه کرد: وعده سحری بسیار مهم و باید مانند یک وعده غذای کامل باشد و از غذاهای چرب و حاوی شکر و نمک زیاد پرهیز شود و مواد غذایی حاوی شیرینی طبیعی مانند خرما، مویز، انجیر و مانند آن در وعده افطار و بعد از آن به حفظ قند خون کمک می کند.
وی تاکید کرد: مصرف سوپ در وعده افطار و سبزیجات در وعده سحر توصیه می شود و در فاصله افطار تا سحر از مایعاتی مانند آب، آب جوش ولرم شده، چای بسیار کمرنگ، میوه، آبمیوه طبیعی و شیر استفاده شود و مصرف مکمل ها و ویتامین های حاوی ویتامین D، کلسیم و ... نیز بر اساس دستور پزشک یا مراقبین سلامت باید ادامه یابد.
وی در پایان تاکید کرد:  در صورت مشاهده هر نوع علامت و مشکل در کودک می بایست دراسرع وقت با متخصصین کودکان و مراقبین سلامت مشورت کرد.


( ۶ )

نظر شما :