رسیدگی به ۲۶۰۰ تماس تلفنی سامانه ۱۹۰ در سال گذشته

۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۶ کد : ۲۵۴۵۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۸۳
مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیشترین شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۰ در مورد تغییر قیمت داروها و خدمات دارویی بوده است.
رسیدگی به ۲۶۰۰ تماس تلفنی سامانه ۱۹۰ در سال گذشته

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر ژیلا محسنی بیان کرد: مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم آماده پاسخ گویی به سوالات شهروندان در خصوص اطلاعات دارویی، کمبود دارویی، کنترل مسمومیت ها و شکایات می باشد
وی افزود: مردم می توانند با شماره گیری  شماره ۱۹۰ در هر کجای کشور به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم همان دانشگاه وصل شده و پاسخ خود را دریافت  و سوالات دارویی و شکایات خود را مطرح نمایند که در کوتاه ترین زمان به آنها پاسخ داده خواهد شد.
وی تاکید کرد: این مرکز به صورت ۱۲ ساعته (از ۸ صبح تا ۱۴ عصر) از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ و از ساعت (۱۶ الی ۲۰) با شماره تلفن موبایل ۰۹۱۸۸۹۳۹۳۹۵ آماده پاسخ گویی به سوالات شهروندان در زمینه های مصرف داروها در بارداری و شیردهی، مصرف دارو و مسمومیت های دارویی کودکان، مسمومیت های اتفاقی و یا تعمدی با داروها، در صورت بلعیدن قسمت های مختلف یک گیاه (مانند میوه، دانه و برگ آن توسط کودکان)، آگاهی در خصوص نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها (در صورت بروز مسمومیت با داروها)، سموم و مواد شیمیایی، گیاهان و گازهای سمی، گزیدگی ها، عوارض ناخواسته دارویی، تداخلات داروها با داروهای دیگر، غذاها و نتایج آزمایش های طبی، زمان و نحوه صحیح مصرف مکمل ها و داروهای گیاهی، دز و نحوه مصرف داروهای بدون نسخه، مصرف داروها در سالمندان، تعدیل دز داروها و تداخلات و اشتباهات دارویی در این گروه سنی می باشد.
دکتر محسنی در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون یک هزار و ۵۰۰ تماس تلفنی مربوط به کمبود دارویی، هزار تماس در خصوص اطلاعات دارویی (نحوه و زمان صحیح مصرف دارو، واکسن ها و مسمومیت های دارویی، عوارض داروها، نحوه مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی) و یکصد مورد شکایت ثبت شده است؛ بیشترین شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۰ در خصوص تغییر قیمت داروها، خدمات دارویی و ... می باشد.


نظر شما :