رعایت اعتدال و میانه روی در رژیم غذایی بهترین توصیه در ماه مبارک رمضان

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۰ کد : ۲۵۴۶۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۲۰
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: رعایت اعتدال و میانه روی در وعده های افطار و سحر و پرهیز از پر خوری و کم خوری از مهمترین نکات تغذیه ای در ماه مبارک رمضان می باشد.
رعایت اعتدال و میانه روی در رژیم غذایی بهترین توصیه در ماه مبارک رمضان

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر حامد جعفری ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همشهریان، بیان کرد: رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان تفاوت عمده ای با سایر ماه ها ندارد، اما با رعایت بعضی از اصول تغذیه ای می توان روزه داری را به نحو بهتری انجام داد تا مانع از ضعف، تشنگی، گرسنگی و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی شد.

وی تاکید کرد: رعایت تنوع و استفاده از گروه های غذایی متفاوت، (نان و غلات، میوه جات و سبزیجات، لبنیات و گوشت ها)، نوشیدن مقدار کافی مایعات در فاصله افطار تا سحر، حفظ وعده های غذائی منظم و انتخاب غذا های مناسب برای افطار و سحر از دیگر نکات مهم و ضروری است که در این ماه می بایست رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: حذف وعده غذایی به هیچ عنوان انجام نشود و روزه داران حتما سه وعده اصلی (سحر، افطار و شام) و میان وعده در فاصله شام تا سحر را داشته باشند.

جعفری یادآور شد: در وعده سحر لازم است غذاهایی انتخاب شوند که حجم کم و حاوی کالری بالا و مواد مغذی لازم برای حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن ، ضعف و خستگی باشد.

وی ادامه داد: استفاده بیشتر از کربوهیدرات های با شاخص گلایسمیک پائین (جذب آهسته قند در بدن) مانند نان جو، آش و سوپ جو و انواع حبوبات و استفاده کمتر از کربوهیدرات های با شاخص گلایسمیک بالا (جذب سریع قند در بدن) مانند سیب زمینی، نان های سفید، عسل، مربا و سایر مواد قندی در وعده سحر به جلوگیری از ضعف و افت قند خون در طول روز کمک میکند.

وی تاکید کرد: مصرف سالاد و سبزیجات با آب فراوان مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی علاوه بر جلوگیری از کم آبی بدن و خشکی دهان در طول روز، تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن جهت تقویت سیستم ایمنی نیز هستند.

وی اظهار کرد: نوشیدنی های شیرین و چای پررنگ به دلیل دفع آب بدن و خشکی گلو در وعده سحر به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

جعفری تصریح کرد: غذاهای با پروتئین بالا و پر چرب مثل انواع کباب ها و غذاهای سرخ کردنی غذاهای مناسبی در وعده سحر نیستند چراکه باعث ایجاد حس تشنگی در طول روز شده و برای وعده سحر نیز سنگین هستند و در کل توصیه میشود برنج یا نان همراه با خورشت و یا انواع سبزیجات و حبوبات و یا غذاهای سبکتر مشابه با صبحانه برای وعده سحری انتخاب شوند.

وی خاطرنشان کرد: شروع وعده افطار باید با مواد غذائی با شاخص گلایسمیک بالا همراه با مایعات گرم مانند آب گرم یا شیر یا چای شیرین همراه با خرما، عسل و یا سایر مواد قندی باشد و در ادامه با استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی ، شیربرنج، سوپ کم چرب، آش با حبوبات کم و نان و پنیر و سبزی ترکیبی از مواد غذایی کربوهیدارتی و پروتئینی دریافت شود که در این وعده بسیار مناسب هستند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف بالای زولبیا و بامیه به هیچ عنوان توصیه نمیشود چراکه دارای مقادیر زیادی قند و چربی از نوع اسیدهای چرب ترانس می باشند که جزء مضرترین دسته چربی ها هستند و باعث اضافه وزن و چاقی نیز می گردند.

وی اضافه کرد: در وعده شام نیز مانند یک وعده کامل می توان از برنج، نان، انواع گوشت ها و حبوبات و لبنیات مانند ماست کم چرب و پروبیوتیک استفاده نمود و در این وعده باید از خوردن مایعات زیاد به خصوص نوشیدنی های شیرین شده با شکر اجتناب کرد.

وی یادآور شد: در فاصله بین افطار تا سحر نیز لازم است آب کافی به بدن رسانده شود که این امر با مصرف آب و مایعات فراوان و همچنین میوه ها و سبزیجات پرآب قابل انجام است.

وی تاکید کرد: می توان از نوشیدنی های حاوی خاکشیر و تخم شربتی هم در میان وعده ها و همچنین وعده سحر استفاده نمود اما از مصرف چای فراوان به خصوص چای پررنگ هم در این ایام باید اجتناب کرد چراکه باعث دفع آب بدن می شود.

گفتنی است که افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، کبدی و کلیوی هستند در وهله اول حتما با نظر پزشک معالج خود باید اقدام به روزه داری نمایند و در مرحله بعد، روزه داری آنها با تنظیم رژیم های مناسب زیر نظر متخصص تغذیه انجام باشد که باعث حفظ سلامتی آنها در این ایام شود.


( ۱ )

نظر شما :