نقش انکارناپذیر تغذیه در کنترل دیابت

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۵ کد : ۲۵۴۷۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۰۷
یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: بی تردید رژیم غذایی صحیح و اصولی نقش بسیار مهمی در کنترل قند خون و به تبع آن جلوگیری از عوارض دیابت دارد.
نقش انکارناپذیر تغذیه در کنترل دیابت

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهنام مظفری گفت: رژیم های غذایی مختلفی برای افراد دیابتی وجود دارد که بر اساس شرایط هر فرد برای وی توصیه می‌شود و لذا بهتر است که کلیه افراد مبتلا به دیابت علاوه بر پزشک معالج خود با یک متخصص تغذیه نیز مشورت داشته باشد.

وی ادامه داد: مقدار و درصد ترکیب سه دسته مواد غذایی اصلی کربوهیدرات، پروتئین و چربی  در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت بر اساس شرایط و وضعیت بیمار، قند خون وی و داروهای مصرفی او تعیین می‌شود.

وی تاکید کرد: گروه کربوهیدرات شامل قندهای ساده و پیچیده می باشد که در مصرف این گروه در افراد دیابتی تاکید بر مصرف کربوهیدرات پیچیده و غلات کامل است و قندهای ساده مثل نوشیدنی‌های صنعتی، نوشابه و شیرینی می بایست محدود شود  دریافت کربوهیدرات از منابعی باید باشد که میزان فیبر بالایی دارند بنابراین ترکیبات غذایی توصیه شده در این گروه شامل غلات کامل همراه با سبوس(نان سنگک و جو دارای فیبر بالاتری نسبت به نان سفید هستند)، لبنیات کم چرب، حبوبات و انواع مغزها است.

مظفری خاطرنشان کرد: در رژیم غذایی این گروه از افراد مصرف چربی های غیر اشباع و فاقد چربی ترانس باید در دستور کار قرار گیرد که این مهم شامل چربی موجود در مواد غذایی دریایی مثل ماهی و مغز ها می باشد.

وی ادامه داد: چربی های اشباع و مضر شامل چربی گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس، روغن نارگیل و هسته خرما می باشد و روغن های حاوی چربی ترانس مضر نیز مثل تنقلات و غذاهای سرخ شده است.

وی تاکید کرد: در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت می بایست غذاهای حاوی کلسترول بالا مثل زرده تخم‌مرغ، جگر و چربی گوشت قرمز به مقدار زیاد محدود شود.

وی خاطرنشان کرد: جهت دریافت پروتئین مورد نیاز تاکید بر مصرف غذاهای دریایی و لبنیات کم چرب می باشد.

وی همچنان اضافه کرد: از دیگر موارد مهمی که در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باید به آن تاکید کرد این است که مصرف نمک کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز یعنی معادل نصف قاشق مرباخوری باشد؛ مصرف مکمل ها و ویتامین ها به طور معمول در افراد دیابتی نیازی نیست و لازم است که این افراد حداقل نیم ساعت در روز و  حداقل ۵ روز در هفته (۱۵۰ دقیقه در هفته) پیاده روی تند یا ورزش هوازی داشته باشند.

گفتنی است که یک بشقاب غذایی صحیح و اصولی برای افراد مبتلا به دیابت به این ترتیب تعریف می شود: نیمی از بشقاب سبزی غیر نشاسته ای مثل اسفناج، هویج و گوجه فرنگی، یک چهارم بشقاب شامل پروتئین مثل ماهی و مرغ، یک چهارم باقیمانده غلات سبوس دار یا سبزی نشاسته ای مثل نخود فرنگی است و همچنین وعده غذایی دارای مقدار کمی چربی غذایی بدون ترانس مثل روغن زیتون و در کنار آن مقداری میوه، لبنیات کم چرب، آب و چای می باشد.


( ۸ )

نظر شما :