"هموفیلی" بیماری ارثی و بسیار جدی اما درمان پذیر است

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۰ کد : ۲۵۵۰۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۶۴
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پیامی به مناسبت روز جهانی هموفیلی، این بیماری را جدی اما قابل درمان دانست.
"هموفیلی" بیماری ارثی و بسیار جدی اما درمان پذیر است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان گفت: هموفیلی یک اختلال ارثی (ژنتیکی) نادر و دارای دو نوع  A و نوع B است و درمان اصلی آن شامل جایگزینی فاکتورهای انعقادی خاصی که بدن نیاز دارد است.

متن کامل پیام به شرح ذیل است:

به نام خداوند هستی بخش و مهربان

هموفیلی یک اختلال ارثی (ژنتیکی) نادر است که خون به طور طبیعی لخته نمی شود، زیرا خون فاقد پروتئین های کافی برای لخته شدن (فاکتورهای انعقادی) است، فاکتورهای انعقادی با کمک پلاکت ها باعث جلوگیری از خونریزی در محل آسیب می شوند. بیماران هموفیلی پس از یک آسیب ممکن است برای مدت طولانی تری نسبت به حالت معمول خونریزی داشته باشید.

اهمیت این بیماری تا جایی است که فدراسیون و انجمنی در جهان به نام آن تاسیس شده که تاکید می کند شناسایی بیماران و کمک به دستیابی آنها به خدمات تشخیصی و درمانی یکی از الویت ها است.

خوشبختانه در پنج سال گذشته در استان مرکزی با مدیریت و برنامه ریزی مدون از افزایش جمعیت هموفیلی استان جلوگیری کرده و هیچ نوزاد هموفیلی نداشته است.

با همه گیری ویروس کرونا زندگی برای افراد مبتلا به اختلال خونریزی چالش برانگیز شد، اما ما نمی توانیم تلاش برای درمان را متوقف کنیم. روز جهانی هموفیلی سکویی برای نشان دادن مقاومت جهانی جامعه است و همانطور که در گذشته بر دیگر چالش ها نیز غلبه کرده ایم ، بر این چالش جدید نیز غلبه خواهیم کرد.

حال آنکه این بیماری آنقدر مهم و جلوگیری از خطرات آن و آشنایی مردم به قدری مهم است که یک روز در جهان به آن نامگذاری شده تا ارزش و اهمیت آن به کل جهان مخابره شود تا بتوان با شناساندن هر چه بهتر آن، تعداد زیادی را نجات داد.

آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند بعنوان مجهزترین مرکز تشخیص آزمایشگاهی بیماری‌های خونی و اختلالات پلاکتی کلیه آزمایشهای تخصصی و فوق تخصصی مربوط به بیماریهای اختلالات انعقادی و به خصوص بیماری هموفیلی را با بالاترین استاندارد و استفاده از بروزترین دستگاه و متدهای روز دنیا با دقت و سرعت انجام می‌دهد و فقط کافی است اگر کسی خونریزی بیش از حد و کبودی آسان،خونریزی غیر معمول پس از واکسیناسیون،وجود خون در ادرار یا مدفوع و خونریزی از بینی بدون علت شناخته شده را مشاهد کرد سریعا به پزشک مراجعه کند.


( ۳ )

نظر شما :