سویه های نو ترکیب کرونا / «ایکس ای» در اروپا می چرخد

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۰ کد : ۲۵۵۴۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۶۶
یک متخصص بیماری های عفونی گفت: برای مهار این بیماری و انواع مختلفش باید زنجیره انتقال را قطع کرد.
سویه های نو ترکیب کرونا / «ایکس ای» در اروپا می چرخد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر نادر زرین فر در برنامه رادیویی پاسخ بیان کرد: ماهیت این ویروس دائما تغییر می کند و با ترکیب چند نوع با یکدیگر نوع جدید پدیدار می شود.

وی افزود: سویه  «ایکس ای» در اروپا در حال چرخش است و هنوز وارد آسیا و کشورمان نشده اما نباید مرزی برای کرونا قائل بود چراکه بالاخره یک نوع از انواع مختلف و جهش یافته ی آن ممکن است وارد کشور و استان شود.

وی تاکید کرد: سویه ی غالب در جامعه همچنان  "اُمیکرون" است و در صورت طولانی شدن علائم بیماری، نشات گرفته از عوارض آن باشد و نیاز است در صورت برطرف نشدن به پزشک مراجعه کرد.

وی افزود: به افرادی که عوارض طولانی مدت دارند توصیه می کنیم اولا ضمن حفظ خونسردی، ورزش سبک در هوای تمیز و تغذیه مناسب و مصرف آب کافی و استفاده از داروهای مکمل را نیز مد نظر داشته باشند.

دکتر زرین فر در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه ای برای اعلام تزریق دز چهارم وجود ندارد اما احتمال فراخوان گروه های حساس  و کسانیکه در معرض بیماری قرار دارند در آینده وجود دارد.

وی افزود: هرچند اُمیکرون شاید قدرت کمتری نسبت به سویه های قبلی داشت و شدت علائم کمتری از خود نشان داد اما به دلیل قدرت بالای تهاجم و انتقال، می تواند برای گروه های حساس جامعه مهلک و خطرناک باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی همچنین یادآور شد: این موضوع که کرونا قدرت تهاجم به سمت ریه را دارد به هیچ وجه رد کردنی نیست و باید نسبت به آن همچنان جدی بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه واکسن های موجود در استان و کشور بسیار خوب و تاثیرگذار هستند، گفت: کرونا قدرت ترکیب دارد اما آنچه تا کنون اتفاق افتاد خوشبختانه بیماری زایی به 3 دلیل واکسیناسیون،کم شدن قدرت خود ویروس و رعایت پروتکل های بهداشتی کمتر شده است.


( ۱۶ )

نظر شما :