مصرف بهینه ی دارو به معنی کم کردن دارو نیست

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۵۶۰۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۰۱
یک متخصص داروسازی بالینی گفت: درست مصرف دارو یک اصل مهم و اجتناب ناپذیر است که متخصصین داروسازی بالینی به آن اشراف دارند.
مصرف بهینه ی دارو به معنی کم کردن دارو نیست

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سمیه شبیب بیان کرد: وظایف متخصصین داروسازی بالینی، بررسی تاریخچه مصرف داروهای بیماران، نظارت بر مصرف صحیح دارو توسط بیماران، بررسی عوارض جانبی داروها و گزارش آنها، بررسی  میزان غلظت داروها در بیماران و جلوگیری از مسمومیت و ارائه مشاوره دارویی به پزشکان است .

وی افزود: این رشته یکی از شاخه های تخصصی داروسازیی است که بیشتر در زمینه مشاوره های دارویی فعالیت دارد و در کشور برخلاف سایر رشته ها، تحصیلات تکمیلی داروسازی با عنوان phd ارائه می شوند به عنوان تخصص بالینی مطرح می شود.

وی تاکید کرد: پزشکان متخصص می توانند پاسخ سوالات دارویی خود را از داروسازان بالینی دریافت کنند.

دکتر شبیب در ادامه خاطرنشان کرد: این رشته مانند سایر رشته های پزشکی، زیرشاخه های زیادی از جمله کودکان، عفونی، داخلی، مراقبت های ویژه و آنکولوژی و غیره تقسیم می شود.

این متخصص داروسازی بالینی با اشاره به فعالیت یک متخصص داروساز بالینی به ازای هر پزشک متخصص در کشورهای اروپایی گفت: هدف از این رشته ی تخصصی، مصرف بهینه دارو که شامل جایگزینی کردن داروهای تجویز شده با داروهای بهتر، کم یا زیاد کردن مقدار مصرف دارو، کاهش مصرف ارقام دارویی، تغییر مقادیر مصرف دارو است.

دکتر شبیب گفت: مراکز درمان مثل بیمارستان ها اصلی ترین جایگاه متخصص داروساز بالینی است که می تواند در کنار سایر پزشکان و تیم پزشکی مشغول فعالیت شده و حتی به ویزیت بیماران بستری پرداخته و خدمات  تخصصی دارویی ارائه دهد.

وی تاکید کرد: عضو هیات علمی شدن نیز دومین جایگاه اینگونه افراد و متخصصین است که می توانند دروسی از قبیل کارآموزی ببیمارستانی و داروخانه، دروس دارو درمانی و دیگر دروس مرتبط را آموزش دهد.

وی یادآور شد: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از جمله مراکز دانشگاهی، شرکت های دارویی برای تحقیق و پژوهش در رابطه با اثرات درمانی داروها و بررسی بیماران سومین جایی است که متخصصین داروسازی بالینی می توانند در آن مشغول به کار شوند.

دکتر شبیب در پایان گفت: چهارمین جایی که متخصصین این رشته می توانند ارائه خدمت دهند، داروخانه ها و کلینیک ها است که اخیرا مکانی برای ارائه مشاوره دارویی توسط متخصصین در نظر گرفته شده که بسیار کارآمد بوده و مورد توجه و استقابل نیز قرار گرفته است.


( ۱ )

نظر شما :