کارشناسان بهداشت حرفه ای، بازوان اجرایی در صنعت هستند

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۹ کد : ۲۵۸۱۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۰
رییس گروه بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کارشناسان بهداشت حرفه‌ای بازوان اجرایی قوی و فعال بخش صنعت هستند که علیرغم شیوع کووید ۱۹ و درگیری با پاندمی کرونا شاهد بازرسی ها، نظارت های قوی و مشارکت فعال و اثر بخش بودیم و با رعایت نکات بهداشتی و فرهنگ سازی و آموزش مشکل جدی در ارتباط با کرونا به وجود نیامد.
کارشناسان بهداشت حرفه ای، بازوان اجرایی در صنعت هستند

به گزارش وب دا مرکزی، مهندس دارابی در راستای فرا رسیدن "روز جهانی برنامه بهداشت حرفه ای" در برنامه رادیویی "پاسخ" گفت: بهداشت حرفه‌ای علم و هنر بازرسی، اندازه گیری، ارزیابی و ارزشیابی عوامل زیان آور محیط کار می باشد که کارشناسان با بازرسی از محیط کار و شناسایی عوامل زیان آور در جهت کنترل آنها ایفای نقش می کنند.

وی یادآورشد: در ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ ناشناخته بودن ویروس باعث ایجاد استرس و مشکلات روانی در محیط کار و خانه کارگران شد که در این راستا با همکاری کارشناسان روانشناس از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی در راستای کاهش استرس و مشکلات روانی این‌گروه هدف قدم برداشتیم.

وی در ادامه فرهنگ سازی، تعامل، مشارکت در بحث کنترل عوامل زیان آور و آموزش شاغلین را از جمله مقوله های مهم بهداشت حرفه ای برشمرد و تاکید کرد: در گروه مهندسی بهداشت حرفه ای یک سری برنامه های روتین به صورت نظام دار و سیستمیک در حال انجام هستند که از مهمترین وظایف که در مقوله بهداشت حرفه ای می توان به آن اشاره کرد بحث بازرسی از محیط های کاری، کارگاهی و خدماتی است که در این راستا مخاطراتی که در محیط کار در راستای سلامت شاغلین وجود دارد شناسایی و موارد مورد نیاز به کارفرمایان گوشزد می شود و کارفرمایان درصدد رفع مشکل بر می آیند.

دارابی اظهار کرد: در طی بازرسی از مراکز، تغذیه، وسایل حفاظت فردی، عوامل زیان آور، کنترل‌های بهداشتی، معاینات سلامت شغلی کارگران و غیره نظارت و مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث سلامت شغلی و ایمنی، مخاطرات و عوامل زیان آور فیزیکی(سر و صدا، ارتعاش و پرتو)، شیمیایی (گرد و غبار، گاز بخار، دود و دم فیوم)، ارگونومیک، روانی، استرس های شغلی، ابزار شغلی نامناسب و بیولوژیکی وجود دارد.


نظر شما :