نقش سلامت معنوی در کاهش خودکشی در جامعه/سلامت روان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۱ کد : ۲۵۸۲۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۸۳
دکتر سید محمد جمالیان گفت: خودکشی، پایانی غم‌انگیز برای یک زندگی با ارزش و سرشار از عشقی می تواند باشد که بسیار وحشتناک و بدون بازگشت است، راهکاری وحشتناک، دائمی و بدون بازگشت برای یک مشکل موقت که متاسفانه این انتخاب دردناک نه تنها در استان بلکه در سراسر جهان در حال افزایش می باشد.
نقش سلامت معنوی در کاهش خودکشی در جامعه/سلامت روان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

به گزارش وب دا مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک از مسئولین خواست تا در جهت کاهش فشار روانی و ارتقاء سلامت معنوی و سلامت روان در جامعه برنامه ریزی و گام های تاثیرگذاری در جهت کاهش سایر آسیب های اجتماعی مرتبط بردارند.

وی بیان کرد: انگیزه های معنوی می تواند افراد را به فعالیت و حمایت از سایر افراد در اجتماع ترغیب کرده و از انزوای افراد به عنوان یکی از دلایل خودکشی جلوگیری نماید، از طرفی امروزه می دانیم بیش از دو سوم موارد خودکشی در افرادی اتفاق می افتد که از اختلالات روانپزشکی بخصوص افسردگی رنج می برند معنویت می تواند هم در پیشگیری و هم درمان افسردگی نقش داشته باشد.

وی افزود: همه افراد تجربه‌های ناکامی در زندگی دارند ولی با مدیریت هیجانات منفی در جلوگیری از بروز افسردگی و خودکشی و افزایش نقش سلامت معنوی در پیشگیری از بروز این رفتار های پرخطر از این اتفاقات تلخ می شود جلوگیری نمود.

دکتر جمالیان در ادامه تصریح کرد: نتیجه مطالعات و تحقیقات نشان می دهد، سلامت معنوی نقش مهمی در کاهش اختلالات روحی و روانی دارد و امروزه مورد توجه بسیاری از روانشناسان دینی قرار گرفته است، با توجه به اینکه سلامت معنوی منجر به کاهش بروز افکار خودکشی می‌شود لازم است برای ارتقاء سطح معنویت در جامعه و به خصوص در بین جوانان اقدامات جدیتر و تاثیرگذار تری صورت پذیرد تا دیگر در جامعه شاهد این رخداد تلخ نباشیم.

وی گفت: اهمیت سلامت روان به خصوص بعد از کرونا و مشاهده ی نزاع ها و خودکشی در جامعه بیش از پیش نمایان می شود.

وی افزود: متاسفانه در ماه های اخیر شاهد افزایش خودکشی هستیم و این نشان از بار زیاد مشکلات و موانع در جامعه و بین افراد و رسیدن به مرز خودکشی در برخی افراد و نداشتن سلامت روان و البته عدم توجه کافی و لازم به این مقوله هستیم.

وی تاکید کرد: در روزهایی که این بیماری مهلک و خطرناک جان همه را تهدید می کرد و می گرفت، نباید از سلامت روان و تهدیدات عمده و گسترده ی آن و اینکه چه مخاطراتی در پی دارد و می توان سر منشا چه تخریباتی در آینده باشد، غافل شد.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه این بیماری و تحمل دوران سخت قرنطینه، بیماری، فشار اقتصادی، معیشت دشوار، همگی روان آدمی را نشانه گرفته اند و اگر برای سلامت و سالم ماندن آن فکری نکنیم، باید منتظر عواقب تلخ و شاید بعضا ناگوار بعدی باشیم.

وی در ادامه از مسئولین خواست تا هرچه می توانند و در توان دارند به این مقوله اهمیت دهند و برای  آن برنامه ریزی و اقدام کنند چراکه با توجه به شرایط موجود اگر از همین امروز نیز شروع کنیم باز هم دیر است.


( ۲ )

نظر شما :