رژیم غذایی نامناسب، اصلی ترین علت پوسیدگی دندان

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۶ کد : ۲۵۸۷۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۲۹
رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یکی از شایع ترین علت های پوسیدگی دندان، رژیم غذایی نامناسب است.
رژیم غذایی نامناسب، اصلی ترین علت پوسیدگی دندان

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر احسان مومنی بیان کرد: تکرر استفاده از مواد غذایی پر از کربوهیدرات از میزان آن مهمتر است و آسیب بیشتری به دهان و دندان می رساند.

وی افزود: یکی دیگر از علت های پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است و در مقابل یکی از مهمترین راه های جلوگیری از پوسیدگی استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت همزمان است.

وی تاکید کرد: پیشگیری از پوسیدگی دندان راهکاری هایی نیاز دارد که نیازمند ارائه آموزش به خصوص در سنین پایین و  و انجام فرایندهایی همچون فلورایدتراپی و شیارپوش کردن دندان ها دارد.

دکتر مومنی افزود: لثه هایی که مکررا خونریزی می کنند، زبان و همچنین گیر کردن غذا در پوسیدگی هایی عمیق ایجاد شده در دندان از مهمترین علت های داخلی دهانی برای بوی بدن دهان هستند.

وی یادآور شد: همچنین اگر افراد دچار مشکلات گوارشی، کلیوی و کبدی، سینوزیت، لوزه و غیره باشند نیز ممکن است از بوی بدن دهان رنج ببرند که لازم است به دندانپزشک مراجعه و علت یابی کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سلامت دهان و دندان می تواند با بسیاری از اعضای بدن از جمله گوارش و حتی قلب در ارتباط باشد و باعث اولین گام برای تندرستی و حفظ سلامت بدن باشد.

این جراح و متخصصص بیماری های دهان، فک و صورت گفت: زمانی که یک ماده غذایی به خصوص کربوهیدارت را مصرف می کنیم، دهان بین 20 دقیقه تا یک ساعت پس ازخوردن مواد در حالت اسیدی باقی می ماند که این حالت باعث حل شدن ساختار معدنی دندان و از بین رفتن بافت دندان می شود.

دکتر مومنی افزود: کسانیکه دندان مصنوعی دارند باید به یاد داشته باشند شب ها دندان های خود را از دهان خارج کنند چراکه زیر دندان ها ملتهب شده و شاید دچار آفت بشود چون بزاق دهان کمتر به آنجا راه پیدا کرده و ممکن است دچار عفونت قارچی می شود.

وی در پایان گفت: حتما با مشاهده هر گونه علامتی حتی کوچکترین مورد در دهان خود به پزشکی مراجعه کنند تا ضمن درمان سریعتر قبل از سنگین شدن مراحل درمان در هزینه ی درمان نیز صرفه جویی نمایند.


نظر شما :