ردپای علم ایمونولوژی در بسیاری از بیماری ها و رشته های علوم پزشکی مشهود است

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۰ کد : ۲۵۹۱۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۵۱
استادیار و عضو هیئت علمی گروه میکروب شناسی و ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در حال حاضر علم ایمونولوژی در حال پیشرفت و به‌روز شدن می باشد و ردپای این علم در بسیاری از بیماری‌ها و رشته‌های علوم پزشکی وجود دارد.
ردپای علم ایمونولوژی در بسیاری از بیماری ها و رشته های علوم پزشکی مشهود است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی گنجی بیان کرد: علم ایمونولوژی یکی از شاخه‌های علوم پزشکی می باشد که در دانشگاه های سطح کشور به رشته‌های مختلف گروه پزشکی مانند داروسازی، دندانپزشکی، پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی تدریس می شود.

وی خاطرنشان کرد: ایمونولوژی در پیشرفت هایی مانند صنعت واکسن سازی، آنتی بادی درمانی با آنتی بادی های مونوکلونال و پلی کلونال، سلول درمانی علیه سرطان، تشخیص بیماری های مختلف مانند بیماری های اتوایمیون و خود ایمنی و سرطان، بیماری‌های عفونی، نقص سیستم ایمنی و پیوند عضو نقش‌چشمگیری دارد.

وی تاکید کرد: در این روزهای شیوع کووید ۱۹، اهمیت علم ایمونولوژی با بیماری کرونا مجدداً یاد آوری شده است و پیشرفت هایی که در این علم حاصل شده امکان ساخت واکسن در کمترین زمان علیه این بیماری فراهم کرد.

گنجی تاکید کرد: در طول تاریخ بیماریها جان تعداد بی‌شماری از انسان‌ها را گرفته و یا زندگی آنها را تغییر داده است اپیدمی های مرگباری ماننده طاعون، حصبه، آنفولانزا و اخیراً  پاندمی کرونا برای مدتی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است که در این راستا نیز علم ایمونولوژی گام های موثری جهت رفع آنها برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۷۹۶ میلادی دانشمندی به نام ادوارد جنر با تلقیح ضایعات آبله گاوی بر روی دست یک پسربچه ۸ ساله توانست اولین تجربه واکسن سازی مدرن را تجربه کند و بعدها واکسیناسیون آبله در بسیاری از نقاط جهان آغاز گردید و توسط امیرکبیر نیز در ایران اجباری شد و امروزه به برکت این علم و واکسیناسیون علیه این بیماری، بیماری آبله ریشه کن شده است.

گفتنی است که طی ۱۰ سال اخیر جایزه نوبل به پیشرفت هایی در علم ایمونولوژی مثل درمان سرطان با روش های ایمنوتراپی اختصاص یافته است.


( ۲ )

نظر شما :