دکتر سید محمد جمالیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اراک:

در سال های اخیر توجه زیادی به سالم نگه داشتن کره زمین نشده است

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۷:۴۰ کد : ۲۵۹۴۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۱۳
در سال های اخیر توجه زیادی به سالم نگه داشتن کره زمین نشده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هفته سلامت و نامگذاری آن در سطح جهانی، فرصت خوبی برای جلب توجه همگان به مقوله بسیار مهم سلامت است.

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز که در مصلی اراک برگزار شد، بیان کرد: اهمیت سلامت باید برای همه اعم از مردم و مسئولان روشن و واضح باشد.

وی افزود: هفته سلامت امسال به نام سلامت ما، سلامت سیاره ما نامگذاری شده که نشان از ارتباط و گره خوردن سلامت انسان ها با سیاره و سالم بودن آن است.

وی تاکید کرد: آلاینده های هوا، آلاینده های خاک، خشکسالی و چندین و چند اتفاق دیگر که به ضرر زمین و در نتیجه سلامت انسان های ساکن روی کره زمین است نشان می دهد متأسفانه در سال های اخیر توجه زیادی به سالم نگه داشتن کره و سیاره ی زمین نشده است.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: بحرانی که در حال شکل گیری است فراتر از سلامت جسمی است و به عقیده سازمان جهانی بهداشت، بحران آینده تمام معیارهای اقتصادی، فرهنگی و غیره را به چالش خواهد کشید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طبق روایات و آیات قران، وظیفه همه ما است تا در سالم مانده زمین و عدم آلوده کردن آن تلاش کنیم.

دکتر جمالیان گفت: استفاده بی رویه از گازهای گلخانه ای در کنار تولید آلاینده های دیگر، گرم تر شدن زمین و  یخ ها شدن یخ ها در قطب را بدنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: برخی اقدامات از جمله تعهد به کاهش مصرف سوخت های آلاینده و فسیلی، بین المللی هستند و کشورهای جهان ملزم به انجام آن هستند.

وی افزود: مصرف بی رویه در انرژی و اسراف آن، تولید افزایشی گوشت در پی افزایش تقاضا برای مصرف بی رویه ی آن، توجه سختگیرانه به پیوست سلامت صنایع بزرگ و توجه بسیار زیاد و حساسیت فراوان برای جانمایی های زیست محیطی، از جمله اقدامات محلی و منطقه ای است که می توان انجام داد.

وی تاکید کرد: ورزش کردن و استفاده از وسایل ورزشی برای حمل و نقل نظیر دوچرخه، روی آوردن به درختکاری فراوان و گسترش آن و مقاومت در برابر از بین رفتن محیط زیست از دیگر اقدامات محلی و البته مردمی است که باید به آن توجه داشت.

وی گفت: دفن بهداشتی تر زباله، تلاش برای تولید کمتر زباله، تغییر در سبک زندگی از جمله کارهایی است که مردم در آن نقش بسزایی دارند.

دکتر جمالیان در پایان گفت: ارتقاء فرهنگ درست مصرف کردن باعث می شود مسئولان نیز به فکر استفاده و برنامه ریزی برای تامین بیشتر آن و دیگر سوخت ها برای جوامع نباشند.


نظر شما :