فرهنگ سازی اولین گام برای رسیدن به ارتقاء سلامت است

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۴ کد : ۲۵۹۶۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۲۲
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: نقش مردم، مسئولین و سمن ها در تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت انکار ناپذیر است.
فرهنگ سازی اولین گام برای رسیدن به ارتقاء سلامت است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی علیمحمدی بیان کرد: فرهنگ سازی در راستای ارتقاء سلامت و تاکید برای اصلاح روش زندگی از اهداف مهم حوزه سلامت می باشد که جلب مشارکت مردم، مسئولین و همکاری سازمان های مردم نهاد  می تواند در افزایش سطح سلامت و ارتقای فرهنگ عمومی سلامت نقش ویژه و مهمی داشته باشد.

وی افزود: مشارکت اساس زندگی بشری است و یکی از حقوق بنیادی انسان بـه شـمار مـی آیـد. انسان موجودی هوشیار است و بایـد آگـاه و خودهـدایت گر باشـد از سـوی دیگـر، انـسان موجودی اجتماعی است و در جامعه به دنیا می آید، در آن زندگی می‌کنـد و مهـارت‌هـای زندگی را در کناردیگران می آموزد و توانمند می شود.

وی تاکید کرد: با توانمندسازی مردم در حوزه سلامت، افراد ایـن قابلیت را به دست می آورنـد کـه بـر تصـمیمات و فعالیـت هـای تاثیرگذار بر سلامت خود کنترل بیشتری داشته باشند  که این معمولا با افزایش احساس خودکارآمدی و اعتماد به نفس افراد همراهی دارد و مردم را قادر می سازد که نیـاز هـای خـود را بیان کنند، نظرات خود را ابراز نمایند، راهکارهایی بـرای مشـارکت در تصمیم گیری ها بیابند، و به فعالیت هـای سیاسـی، اجتمـاعی وفرهنگی برای رسیدن به خواسته های خود بپردازند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: در فرآیند برنامه ریزی مشارکتی مردم باید به عنوان دریافت کنندگان منافع برنامه های مرتبط با سلامت، شـروع بـه برنامـه ریزی نمایند؛ با کسب مهارت ها و منابع برای تقاضا و پرداخت خدمات، آن‌هـا بـه عنوان (مشتری) برای این خدمات قلمداد خواهند شد؛ و در نهایت با کسب تجربه آن‌ها به نحـوی برنامـه ریـزان و مدیران برنامه های سلامتی خواهند شد.

وی افزود: در این راستا و در زمینه جلب مشارکت مردم در اجرای  برنامه های مرتبط با سلامتی در حال حاضر در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نسبت به جذب و آموزش تعداد 219780 سفیر سلامت در هر خانوار  که یکی از اعضای خانوار بوده که 18 سال سن و تحصیلاتی حداقل در حد سوم راهنمایی و بالاتر داشته و علاقمند باشد که مطالب بهداشتی را فرا گیرد و به سایر اعضای خانواده منتقل نماید اقدام گردیده است.

دکتر علیمحمدی در پایان گفت: همچنین نسبت به جذب و آموزش ویژه و تکمیلی تعداد 10680 نفر افراد داوطلب در زمینه فعالیت بیشتر در زمینه مسایل بهداشتی بعنوان رابط سلامت محله اقدام شده است، که چنانچه تاکنون سفیر سلامت خانواده ای تعیین نگرده و یا افرادی علاقمند به فعالیت های بیشتر در زمینه مسایل بهداشتی محله خویش می باشند می توانند به پایگاه سلامت محل سکونت خویش مراجعه نمایند.


( ۵ )

نظر شما :