آرتروز و پوکی استخوان بیماری های شایع مفصلی

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۷ کد : ۲۵۹۹۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۰۹
یک متخصص بیماری های داخلی، روماتولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دو بیماری "استئوآرتریت"  یا آرتروز و  "استئوپروز" یا پوکی استخوان را از بیماری های شایع مفصلی برشمرد.
آرتروز و پوکی استخوان بیماری های شایع مفصلی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر ساره بصیری گفت: آرتروز شایع ترین بیماری است که مفصل را گرفتار می کند و با افزایش سن شیوع آن افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث ایجاد ناتوانی و افت کیفیت زندگی به خصوص در افراد مسن شود.

وی تاکید کرد: در بیماری آرتروز، غضروف مفصلی به تدریج شروع به تخریب می کند و استخوان زیر غضروف در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در آتروز مفاصل زانو، لگن، مهره های کمری و گردنی و حتی انگشتان دست بیش از سایر مفاصل درگیر می شوند.

بصیری‌ در ادامه عوامل خطر ساز ایجاد بیماری آرتروز را شامل دو دسته کلی برشمرد و اظهار کرد: یکسری از عوامل در آسیب پذیری درونی مفصل نقش دارند و باعث می‌شوند مفصل مستعد آرتروز شود و عوامل بیرونی از طریق فشار و باری که به مفصل وارد می کنند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند.

وی ادامه داد: در عوامل درونی می توان به ضعف عضلات اطراف مفصل برای مثال زانوی پرانتزی اشاره کرد و در واقع زمانی مطرح می شوند که ساختار هایی که حفاظت از مفصل را برعهده دارند کارکرد مناسبی نداشته باشند و در خصوص عوامل بیرونی میتوان عوامل اضافه وزن، چاقی، فعالیت‌های فیزیکی شدید آسیب زننده به مفصل را نام برد.

وی تاکید کرد: در این بیماری معمولاً بیماران درد مزمن مفصل را ذکر می کنند که به صورت تدریجی بیشتر شده است و وابسته به فعالیت است یعنی با انجام فعالیت افزایش می یابد و در اوایل بیماری در حالت دوره‌ای دارد و اغلب پس از استفاده بیش از حد از مفصل پدید می آید اما با پیشرفت بیماری درد بیماری مداوم می‌شود در مراحل پیشرفته آرتروز عملکرد مفصل و کارکرد فیزیکی فرد مختل می‌شود.

این روماتولوژیست پیشگیری از آرتروز را مهمتر از درمان آن برشمرد و برای درمان آن روش های غیر دارویی، دارویی و در مراحل شدید و پیشرفت جراحی تعویض مفصل را توصیه کرد.

وی یادآور شد: درمان غیردارویی شامل پرهیز از فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد می شود، کاهش وزن، ورزش، بهبود قدرت عضلات در برگیرنده مفصل، استفاده از وسایل کمکی مثل آتل و عصا می باشد و درمان دارویی با توجه به نظر پزشک صورت می‌گیرد و بیماران می بایست از مصرف بی‌رویه مسکن خودداری کنند چرا که مصرف زیاد  آن می‌تواند باعث مشکلات کلیوی، کبدی و قلبی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: پوکی استخوان یک بیماری شایع به خصوص در افراد مسن و خانم‌های یائسه است و تشخیص و درمان پوکی استخوان بر عهده روماتولوژیست می باشد و در صورت عدم پیگیری و درمان مناسب پوکی استخوان می تواند منجر به ایجاد شکستگی های متعدد و افت کیفیت زندگی افراد شود.

گفتنی است که با توجه به اینکه استان مرکزی از استان‌هایی است که روماتولوژیست های آن نقش فعالی در زمینه تشخیص و درمان های نوین پوکی استخوان در سطح کشور دارند و همچنین با وجود دستگاه های مناسب جهت سنجش تراکم استخوان در استان، لازم است عموم مردم در زمینه پوکی استخوان و ضرورت مراجعه به روماتولوژیست در هنگام نیاز اطلاعات مناسب داشته باشند.


( ۷ )

نظر شما :