نقش مردم، مسئولین، سمن ها در تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۹ کد : ۲۶۰۲۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۴۹
پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در رابطه با شعار روز اول هفته سلامت ۱۴۰۱ (نقش مردم، مسئولین، سمن ها در تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت)
نقش مردم، مسئولین، سمن ها در تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت

به نام خدا

شعار روز جهانی بهداشت و هفته سلامت کشور در سال  1401" سلامت ما، سلامت سیاره ما" می‌باشد اما در هفته ی سلامت نام گذاری اختصاصی اولین روز " نقش مردم، مسئولین، سمن ها در تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت " است.

مشارکت و همکاری های بین بخشی در بین ارگانها و سازمانها پیوند و پیمان مسبوق و به نامی است که در بین بخش های گوناگون جامعه در راستای  آرمان ها و آماج های عرصه ی بهداشت و درمان ایجاد شده است.

ادغام نگارین رنگ های سازمان ها و نهاد ها ی مختلف بر بوم آرمان های شامخ نظام سلامت طرح اتحاد را رنگ و روغن میزند و مشکلات و مسائل پیچیده ای را حل خواهد کرد که راه حلی فراتر از ظرفیت و توان بخش منفرد نظام سلامت دارند.

هم چنین نقش سازمان های مردم نهاد (سمن)، به عنوان بازوان پنهان ارتقاء سلامت جامعه شناخته شده است، این سازمان های داوطلب، مستقل از دولت بوده و در عین غیرانتفاعی بودن، در خدمت مردم هستند و به همین دلیل، سمن ها، نماد و واسط مشارکت مردم و صدای مردم نامیده میشوند و در استان مرکزی نیز سازمان های مردم نهاد نقش بسیار چشم گیری در ارتقاء سلامت و ارائه خدمات بهتر و فراگیرتر دارند.

علاوه بر دو عنصر گفته شده یعنی ارگانها و سازمانها و سمن ها، مشارکت مردم نیز به عنوان یکی از بازوهای اصلی ارتقاء سلامت، کاهش فقر و بی عدالتی در سلامت جوامع به حساب می آید، به طوری که نظام سلامت بدون مشارکت مردم و بدون حضور آنان قطعا به اهداف خود نخواهد رسید و فلذا نقش مردم، مسئولین، سمن ها پر رنگ تر از آنچه می پنداریم در ارتقا سلامت مهم است.

یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه سلامت و در توسعه نظام بهداشت و درمان ، عدالت در سلامت است، منظور از عدالت در سلامت این است که همه افراد از سلامت یکسان و برابر برخوردار باشند و دسترسی به دریافت ارائه خدمات برای همه مردم در هر جایی از کشور پهناور و استان عزیزمان که هستند باید یکسان و به مساوات باشد.

عدالت در سلامت یعنی فقدان تفاوت های سیستماتیک و بالقوه که قابل تغییر می باشد و میشود با تغییر شرایط و مدیریت رسیدن منافع و منابع را به مردم گشترش و یکنواخت ساخت.

شایان ذکر است که شناخت موانع تحقق عدالت در سلامت بر رفع آن ها مهر تاییدی خواهد زد که این عوامل موثر بر بی عدالتی در عرصه ی ارتقا سلامت می تواند شامل خیلی از چیزها از جمله، محل اقامت، نژاد، شغل، جنسیت، تحصیلات و وضعیت اقتصادی و ... باشد و راهکارهای تحقق عدالت در حوزه سلامت شامل توزیع مناسب پزشکان و متخصصان، ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه، محوریت پیشگیری، آموزش های مردمی سلامت، اولویت خدمات بهداشتی، توزیع مناسب منابع، دسترسی عادلانه مردم به خدمات، افزایش بهره مندی مردم از خدمات سلامت، گسترش کمی و کیفی خدمات بیمه ای ، اعمال مکانیسم های نظارتی و ممانعت از افزایش قیمت ها در نظام سلامت و گسترش پزشکان خانواده خواهد بود.

اینجانب ضمن سپاسداری و اکرام مساعی ثمین و کوشش های رفیع تمامی خادمین حوزه ی سلامت کشور ، هفته سلامت و نخستین روز از هفته سلامت را به همه سپیدپوشان و مدافعان سلامت میهن عزیزمان بالاخص مسئولین و مردم سرافراز استان مرکزی و مدیران و اساتید گرانقدر ، اعضای محترم هیئت علمی ، کارکنان ، دانشجویان و کلیه پرسنل ارجمند دانشگاه علوم پزشکی استان تبریک عرض نموده و از خداوندگار رحمان حسن عاقبت و مزید سلامتی و شادکامی را برای تمام این عزیزان خواهانم. امید است که اتحاد و مشارکت همگانی مردم، مسئولین و سمن ها بیش از پیش در راستای عدالت محوری و سلامت محوری جامعه و تحقق آرمان های نظام سلامت و به تبع رشد و پویایی اجتماع فزونی یابد.

دکتر سید محمد جمالیان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک


( ۴ )

نظر شما :