بهره مندی از تغذیه سالم با همکاری نظام مند میان مسئولین و سازمان های مرتبط

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۴ کد : ۲۶۱۷۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۱۸
دکتری تخصصی علوم و صنایع غذایی و عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بهره مندی از تغذیه سالم برای همه مردم در تمام کشورها نیازمند همکاری های نظام مند بین مسئولین و سازمان های مرتبط می باشد که این همکاری ها بایستی بر پایه مستندات مبتنی بر شواهد علمی باشد.
بهره مندی از تغذیه سالم با همکاری نظام مند میان مسئولین و سازمان های مرتبط

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر زهرا پیله ور با اشاره به اینکه بهره مندی از تغذیه سالم، در دستیابی و حفظ وزن مناسب و حفاظت در برابر بیماری های مزمن و مرگ و میر زودرس نقش دارد، بیان کرد: نیاز مداوم به برنامه هایی که تغذیه سالم را تشویق می کنند، همواره وجود دارد و برای محققان و مسئولین، درک عواملی که موفقیت این برنامه ها را افزایش می دهد، حائز اهمیت است.

وی یاد آور شد: از سوی دیگر استفاده از مواد شیمیایی خطرناک در بخش کشاورزی، صنایع مختلف، مواد شیمیایی خانگی و دفع نامناسب زباله سبب انباشته شدن این مواد شیمیایی در محیط زیست انسان می شود و برخی از این مواد شیمیایی در لایه های متوالی زنجیره غذایی تجمع می یابند و برای چندین دهه باقی می مانند بنابراین، حتی با کاهش فوری تولید یا انتشار چنین مواد شیمیایی نمی توان به سرعت مقادیر مواد آلوده کننده غذایی را کاهش داد لذا سلامت انسان تا حد زیادی وابسته به سازگاری صحیح با سیاره زمین است و یک محیط سالم برای حفظ، ارتقاء سلامت و ایجاد رفاه مطلوب ضروری است.

وی تاکید کرد: بی تردید تغییرات تغذیه ای، آب و هوایی، سیل، تخریب زمین و از بین رفتن تنوع زیستی، گیاهی و جانوری در سیاره زمین سلامت کلیه انسان ها را به طرق مختلف و به شکل مستقیم و غیرمستقیم تهدید می کند.

وی ادامه داد: با گذشت زمان خاک حاصلخیزی خود را از دست می دهد و خاک سطحی نیز در اثر باد و سیل از بین می رود و به دنبال آن گرده افشان ها به دلیل از بین رفتن زیستگاه، استفاده بیش از حد از آفت کش ها و هجوم انگلی از بین می روند لذا این مسئله بهره مندی از تغذیه ای سالم را برای همه جوامع بشری دچار خدشه خواهد کرد از این رو اهتمام بیش از پیش به سیستم های کشاورزی و تغذیه ای توسط کشاورزان و مسئولین الزامی به نظر می رسد.

پیله ور با اشاره به اینکه بیماری و مرگ زودهنگام اغلب ناشی از پاتوژن ها، عوامل بیولوژیکی و فیزیکوشیمیایی است، خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه امروزه غذای بیشتری نسبت به گذشته تولید می‌شود، بخش بزرگی از جمعیت جهان کم‌خوراک هستند، از سوءتغذیه رنج می برند و یا مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و مرگ زودرس می باشند.

وی تاکید کرد: از جمله راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت تغذیه ای از مزرعه تا سفره مصرف کنندگان مواد غذایی، افزودن برچسب های غذایی است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد رژیم های غذایی سالم و پایدار را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: حفظ زیستگاهی مناسب برای سایر گونه ها برای حفظ تعادل اکولوژیکی بسیار مهم است چرا که سلامت انسان به حضور تعداد کافی گونه های مختلف دیگر بستگی دارد و تخریب محیطی که حیات گیاهان و جانوران را به خطر می اندازد، به طور اجتناب ناپذیری کیفیت زندگی انسان را کاهش می دهد.


( ۳ )

نظر شما :