ضایعات مواد غذایی، چالشی در امنیت غذایی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۳ کد : ۲۶۱۷۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۳۷
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان اراک گفت: ضایعات مواد غذایی می تواند تاثیرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی مخربی به همراه داشته باشد.
ضایعات مواد غذایی، چالشی در امنیت غذایی

به گزارش وب دا مرکزی، سوسن خدام ضمن اشاره به عنوان روز ۲۲ اردیبهشت ماه تحت عنوان "غذای سالم از‌مزرعه تا سفره" گفت: بر اساس گزارش فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان به غذای سالم و کافی دسترسی نداشتند و این میزان در سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید از طرفی ضایعات مواد غذایی هر سال حدود ۱.۳ میلیارد تومان برآورد شده است که می‌تواند غذای ۲ میلیارد نفر در سال را تامین کند.

وی ادامه داد: ۱۴ درصد از مواد غذایی در طی کاشت، برداشت، ذخیره و حمل و نقل و ۱۷ درصد نیز توسط خود مصرف کننده به هدر می‌رود در ایران نیز ضایعات مواد غذایی حدود ۳۵ میلیون تن برآورد شده که در فرآیند تولید، توزیع و مصرف از بین می روند که ۳۰ درصد مربوط به ضایعات نان، ۲۵ تا ۵۰ درصد مربوط به ضایعات میوه ها و سبزیجات، ۱۰ درصد برنج و ۲۵ درصد خرما است.

وی خاطرنشان کرد: ضایعات مواد غذایی می‌تواند تاثیرات زیست محیطی اجتماعی و اقتصادی مخربی به همراه داشته باشد که از جمله می‌توان به فرسایش خاک، آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه ای اشاره کرد لذا این آمار نگران کننده، چالشی در امنیت غذایی کشور است و  وجود هشدارهای متعددی که متخصصین در این رابطه می دهند به نظر می رسد که همچنان اقدامات کافی جهت کاهش ضایعات مواد غذایی انجام نمی شود.

خدام در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای کاهش ضایعات مواد غذایی سازمان فائو به استفاده بهینه از مواد غذایی اضافی، جلوگیری از دور ریختن میوه ها و سبزیجات، تهیه کمپوت، مربا مارمالاد با میوه های اضافی و خشک کردن سبزی ها و میوه ها، تهیه و تدارک غذا به میزان مورد نیاز خانواده، تهیه مایحتاج منزل به تعداد افراد، نگهداری صحیح از سبزیجات و استفاده از تمام قسمت ساقه و برگ آن، نحوه درست خرید و نگهداری نان و جداسازی زباله های خشک و تر توصیه کرد.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری، تاکید کرد: امیدواریم که با در پیش گرفتن این اقدامات بتوان دور ریز مواد غذایی را کاهش و وضعیت تغذیه وسلامت کشور را بهبود ببخشیم و در راستای جلوگیری از فرسایش کره زمین گام برداریم.


نظر شما :