تحقق صددرصدی افراد مرگ مغزی در سال جدید به اهداء عضو

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۲ کد : ۲۶۴۸۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۱۲
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در سال جدید و تا کنون ۴ نفر بیمار مرگ مغزی شناسایی شده اند که همگی به عمل پیوند اعضاء و اهداء عضو منجر شده است.
تحقق صددرصدی افراد مرگ مغزی در سال جدید به اهداء عضو

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده بیان کرد: اهدای عضو می تواند از فرد زنده سالم،فرد مرگ مغزی و فرد متوفی به بیماران صورت پذیرد.

وی افزود: در هر 10 دقیقه یک نفر نفر به لیست انتظار افزوده می شود و در هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند جان خود را از دست می دهند اما در هر 12 ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیایتی می شود و به زندگی برمی گردد.

وی تاکید کرد: در مجموع  8 عضو اصلی شامل قلب، ریه، کبد، لوزالمعده، روده ها و کلیه ها و 53 بافت و نسج  شامل (قرنیه، دریچه قلب، استخوان، پوست و تاندون) قابل اهدا هستند که نسوج بر خلاف اعضاء می توانند تا 24 و حتی 48 ساعت بعد از مرگ فرد مرگ مغزی شده یا فرد متوفی اهداء می شوند.

دکتر صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: در طی فرایند اهداء عضو نزدیک به 85 نفر نیروی تخصصی دخیل هستند و تامین کلیه هزینه های مربوط به اهداء عضو شامل بستری، برداشت و پیوند بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: در سال گذشته در مقایسه با سال 1399 شاهد افزایش تعداد اهداء از 4 به 7 نفر بوده ایم که علی رغم افزایش چشمگیر همچنان با شاخص قابل قبول کشوری فاصله زیادی داریم که امیدواریم با اشاعه فرهنگ سازی اهدای عضو و آموزش های کشوری  و استانی، شاهد افزایش شاخص در آینده نزدیک باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در سال گذشته 21 مورد بیمار مرگ مغزی در استان شناسایی شد که از این تعداد 7 نفر منجر به اعزام برای اهداء عضو شد که مابقی به دلایل مختلف از جمله فوت بیمار قبل از انجام عمل و در مرحله ی شناسایی، عدم رضایت وابستگان و خانواده و بی کفایتی ارگان های بیمار ،بدون انجام عمل پیوند زیر خاک دفن شدند.


نظر شما :