کیفیت آب آشامیدنی در برخی روستاها مناسب نیست

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۵ کد : ۲۶۶۱۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۰۹
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چاه آب آشامیدنی در برخی روستاهای استان مرکزی در داخل روستا و در نزدیکی چاه فاضلاب حفر شده است.
کیفیت آب آشامیدنی در برخی روستاها مناسب نیست

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی بیان کرد: هر چه سریعتر باید چاه‌های آب آشامیدنی از دسترس خارج شوند و چاه جدید حفر شود.

وی افزود: در برخی روستاها نیز چاه جاذب وجود ندارد و در برخی از روستاها نیز فعالیت‌های غیر استاندارد کشاورزی باعث آلودگی چاه آب آشامیدنی شده که باید محدودیت کشت اعمال شود.

وی تاکید کرد: همچنین میزان نیترات در آب آشامیدنی برخی روستاهای استان مرکزی از شاخص کشوری بالاتر است که این مهم زنگ خطری برای سلامتی اهالی است و در صورتی که این مهم مورد کم توجهی قرار گیرد مشکلات جدی روی خواهد داد.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از کودهای شیمیایی، دیگر علت آلوده شده منابع آبی در برخی روستاهای استان مرکزی است و نیز نفوذ شیرابه‌های فضولات حیوانی به چاه آب آشامیدنی روستاها نیز دلیل دیگر آلودگی منابع آبی در برخی روستاها است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۸۸ درصد روستاهای استان مرکزی با ۱۰۰ خانوار از خدمات آبفای استان بهره‌مند می‌شوند و مشکلات در ۱۲ درصد روستاها شامل فرسودگی شبکه توزیع است که منجر شده تا آب غیربهداشتی به آب آشامیدنی نفوذ کند و منجر به بیماری مصرف کنندگان شود.

وی در پایان افزود: روستاهای با بیش از ۱۰۰ خانوار زیر پوشش خدمات آبفا نیستند و روستایی مانند نظم آباد اراک با ۶۵۰ خانوار از خدمات آبفا بی بهره است و این مسئله باعث شده تا میزان کلر در آب آشامیدنی کنترل نشود.


نظر شما :