پیشگیری و کاهش مصرف مواد دخانی فرهنگ سازی می خواهد

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۵ کد : ۲۶۷۵۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۴۸
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای کم شدن مصرف دخانیات به خصوص در بین جوانان و سنین پایین تر باید فرهنگ سازی انجام و برنامه های باورپذیری تهیه و پخش شود.
پیشگیری و کاهش مصرف مواد دخانی فرهنگ سازی می خواهد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در پیامی به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات، ضمن تاکید بر کاهش مصرف هرگونه مواد دخانی و لزوم فرهنگ سازی، دخانیات را تهدیدی برای سلامتی و حتی محیط زیست برشمرد.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

استعمال دخانیات نه تنها خطر ابتلا به سرطان، بلکه خطر بسیاری از بیماری های قلبی-عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. علاوه بر این، به دلیل استنشاق دود، ریه ها نیز می توانند آسیب دیده و به بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) و ذات الریه منجر شود.

در مطالعه استپس که در سال ۹۵ انجام شد، شیوع مصرف سیگار در کشور در افراد بالای ۱۸ سال حدود ۱۰ درصد و در استان ۱۴ درصد بوده که خوشبختانه  این آمار در همین برنامه و در سال ۹۹ به ۱۴درصد کشوری و۱۲ درصد استانی رسید که این مهم نشان می دهد برای کاهش ۱/۴ درصدی استان نسبت به کشور همه ی همکاران و مسئولان دست به دست هم دادند.

در حال حاضر یک میلیارد و ۳۲۰ نفر از جمعیت جهان یعنی ۲۳ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال مصرف کننده مواد دخانی هستند که ۸۴ درصد از آنها در کشورهای در حال توسعه می باشند که این خود زنگ خطری برای این کشورها است.

همچنین ۴۲ درصد از پسران و ۳۱ درصد از دختران گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال مصرف کننده دخانیات هستند که نشان می دهد برای جلوگیری از مشکلات آینده  باید از سنین پایین و حتی مدارس برنامه ریزی و اطلاع رسانی نمود.

متاسفانه در بین نوجوانان و جوانان تمایل آنها بیشتر به مصرف قلیان است لذا لازم است که اطلاع رسانی های لازم در خصوص مضرات استفاده از مواد دخانیات، مواد استنشاقی و دود دست سوم صورت بگیرد چرا که تنها مصرف کننده مواد در معرض خطر نیست و همه افراد در تماس با او در معرض خطر ابتلا به بیماری های سرطانی ناشی از‌مصرف دخانیات هستند.

 بچه ها و کودکان نوپا بیش از سایر افراد در معرض دود دست سوم قرار دارند و تماس با وسایل و افراد مصرف کننده برای آنها خطرناک است.

در استان مرکزی و در کلیه شهرستان ها مرکز مشاوره ترک دخانیات وجود دارد و در این مراکز پزشکان و روانشناسان با تمام قوا آماده ارائه خدمات و مشاوره به مراجعه کنندگان هستند تا جوانان به خصوص سنین پایین جامعه را از شر این مواد افیون و خطرناک نجات دهند.


نظر شما :