در هنگام تشنج بدنبال تب چه اقداماتی انجام دهیم/تشخیص علت تب می تواند در درمان تشنج موثر باشد

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۸ کد : ۲۶۷۹۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۶۵۱
یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: در صورت بروز تشنج در کودک حتما برای ارزیابی علت به پزشک مراجعه کنید.
در هنگام تشنج بدنبال تب چه اقداماتی انجام دهیم/تشخیص علت تب می تواند در درمان تشنج موثر باشد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر مریم موبدی بیان کرد: یکی از علت های مهم تشنج ممکن است مننژیت باشد که می بایست در اسرع وقت ارزیابی و درمان شود.

وی افزود: معاینه عصبی و سایر علائم مربوط به مننژیت و مایه مغزی و نخاعی و همچنین معاینات گوش، حلق و آزمایش های ادرار و مدفوع برای بررسی عفونت های گوارشی و سیستم گوارشی از دیگر معاینات بررسی علل تب و تشنج است.

وی تاکید کرد: اما اگر تب و تشنج کودک یکبار در 24 ساعت اتفاق بیافتد و مدت زمان آن زیر 15 دقیقه باشد، نیازی به انجام نوار مغزی نیست و معمولا به دو الی سه هفته بعد از ترخیص کودک از بیمارستان موکول می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به خانواده ها توصیه کرد برای جلوگیری از افزایش مدت زمان تشنج کودک خود بعد از هر بار تب، قرص دیازپام در هنگام تب و شیاف بعد از تشنج استفاده نمایند.

وی افزود: احتمال وجود تشنج دوم بعد از تشنج اول وجود دارد اما به سابقه خانوادگی تب و تشنج و زمان تب و درجه حرارت تب بستگی دارد.

وی یادآور شد: تشنج "سیمپل" به مغز کودک ربطی ندارد اما برخی فاکتورها وجود دارند که احتمال ابتلاء به صرع در آینده را افزایش می دهند.

دکتر موبدی همچنین مشکل در تکامل کودک و سابقه صرع در خانواده  را از جمله دلایلی عنوان کرد که احتمال بروز صرع در کودک در آینده را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: در نوع تشنجات یکباره نیازی به تجویز داروی ضدتشنج وجود ندارد مگر دادن دیازپام که به آن اشاره شد و همچنین استامینوفن تاثیر زیادی در جلوگیری از تشنج بدنبال تب ندارد.

وی گفت: در هنگام بروز تشنج چشم مریض به سمت بالا حرکت می کند و دست و پاهای بیمار شروع به حرکات های رفت و برگشتی می کند.

دکتر موبدی گفت: در هنگام بروز تشنج در منزل خانواده ها باید ضمن حفظ خونسردی خود، شیاف دیازپام را به کودک تزریق کنند و پس از توقف تشنج سریعا کودک را به مرکز درمانی منتقل کنند.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه معمولا همه کودکان تب می کنند توصیه کرد: ضمن علت یابی تب و بعد از تشنج اول حتما قرص و شیاف دیازپام را تهیه ودر منزل نگهداری کنید تا در صورت بروز تشنج دوم از آن به سرعت استفاده نمایید.


( ۱۴۳ )

نظر شما :