استان مرکزی در شیوع مصرف سیگار ۱.۴ دهم درصد از شاخص کشوری پایین تر است / عادی شدن مصرف قلیان در خانواده ها زنگ خطریست که جدی گرفته نشده است

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۳ کد : ۲۶۸۴۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۲۳
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در راستای بیانیه سازمان ملل برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر در کشور، کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.
استان مرکزی در شیوع مصرف سیگار  ۱.۴ دهم درصد از شاخص کشوری پایین تر است / عادی شدن مصرف قلیان در خانواده ها زنگ خطریست که جدی گرفته نشده است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان بیان کرد: در مطالعه استپس که در سال ۹۵ انجام شد، شیوع مصرف سیگار در کشور در افراد بالای ۱۸ سال ۱۰.۱ صدم درصد و در استان  ۱۴.۳ صدم درصد بود که این آمار در همین برنامه در سال ۹۹ به ۱۴.۱ صدم درصد کشوری و ۱۲.۶۱ صدم درصد استانی رسید، که نشان می دهد استان مرکزی ۱.۴ دهم درصد از شاخص کشوری پایین تر است.
وی افزود: کاهش ۱.۴ دهم درصد استان مرکزی از شاخص کشوری نشان از انجام اقدامات ارزشمندی است که توسط مسئولین استان، خانواده ها و دستگاه های اجرایی مختلف از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری و.. صورت پذیرفته است.
وی افزود: علیرغم اینکه در سال های اخیر استفاده از دخانیات بین جوانان و نوجوانان بیشتر شده است، اما در استان مرکزی با عملکرد و رویکرد هوشمندانه، مستمر و قاطعانه همکاران شاهد کاهش مصرف نسبت به قبل هستیم که در این راستا شیوع مصرف سیگار در استان مرکزی از شاخص کشوری پایین تر‌ی  می باشد که این مهم در جای خود پیشرفتی بزرگ محسوب می شود و نقش بسزایی در ساخت آینده کشور و استانی سالم از لحاظ جسمی، روحی و روانی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در منطقه مدیترانه شرقی ۴۲ درصد از پسران و ۳۱ درصد از دختران گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال مصرف کننده دخانیات هستند که کشور ما و استان مرکزی نسبت به این آمار وضعیت بسیار مناسبی را دارند.
دکتر جمالیان تاکید کرد: مصرف دخانیات فقط استعمال سیگار نمی باشد بلکه مصرف قلیان نیز که این روز ها در برخی از خانواده‌ به یک عادت تبدیل شده است و در پارک ها شاهد آن هستیم، تهدیدی است که باید جدی قرار گیرد و امیدواریم با کمک خانواده ها شاهد از بین رفتن این عادت غلط باشیم.
وی افزود: متاسفانه استفاده از قلیان در برخی خانواده ها چندان جدی نیست و خطرات آن را کمتر از سیگار و غیره می دانند که این امر یک زنگ خطر است و بارها کارشناسان و پزشکان از خطرات به مراتب بدتر و جبران ناپذیر تر قلیان نسبت به سیگار گفته اند.
دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات جدای از ضرر و زیان جانی، به مال و اقتصاد افراد نیز لطمه و صدمه می زند که با ترک آن هم سلامتی و هم بهبود هر چند اندک وضع اقتصادی حاصل می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان از خانواده ها و کلیه مدیران و مسئولین استان خواست تا با آگاهی رساندن و ایجاد فضای صمیمی با یکدیگر به خصوص جوانان و نوجوانان و برنامه ریزی برای انجام برنامه های شاد و مفرح، فرصت هرگونه زمانی برای استعمال هر نوع مواد دخانی اعم از سیگار و قلیان پیش نیاید.


( ۲ )

نظر شما :