علائم بیماری های کلیوی در کودکان

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۱ کد : ۲۶۸۶۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۳۶۲
یک فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری کودکان گفت: بیماری های کلیوی معمولا علائم واضح و مرتبط با کلیه ها ندارند و تنها برخی از علائم که در سایر قسمت های بدن اتفاق می افتند، می‌توانند زنگ هشدار را برای ما به صدا در بیاورند.
علائم بیماری های کلیوی در کودکان

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر پارسا یوسفی بیان کرد: در دوران جنینی، اولین علائم بیماری در سونوگرافی دوره بارداری مشخص می‌شود و اگر مشکلی در سونوگرافی وجود داشته باشد حتما با خانواده فرد مطرح خواهد شد.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه اختلال در سونوگرافی لازم است نوزاد بلافاصله بعد از تولد و در روز های سوم تا پنجم بعد از تولد به پزشک اطفال و یا متخصصین کلیه کودکان مراجعه کند.

وی تاکید کرد: معمولا یکی از علائم بیماری کلیوی در کودکان عدم رشد کافی است و هر گونه اختلال در رشد می تواند از نشانه های بیماری کلیوی باشد به همین دلیل لازم است در صورت تشخیص عدم رشد یا اختلال در رشد کودک به پزشک مراجعه کند.

دکتر یوسفی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین علائم در بیماری های کلیوی عفونت های ادراری است.

وی گفت: عفونت ادراری شایع ترین بیماری باکتریال در کودکان است؛ این بیماری در هر سنی می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد پس لازم است جدی گرفته شود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از علائم بیماری های کلیوی، اختلال در دفع ادرار است؛ هر گونه اختلال یا تغییر در دفع ادرار از جمله شب ادراری در کودکان بالای سه سال و عدم کنترل ادرار  می‌توانند از علائم بیماری های کلیوی باشند و باید جدی گرفته شوند.

وی همچنین تاکید کرد: درد های شکمی نیز می توانند  یکی دیگر از نشانه های بیماری کلیوی و سنگ کلیه باشند.

دکتر یوسفی یادآور شد: فشار خون در کودکان یکی از علائم بیماری های کلیوی است و لازم است فشار خون کودکان بالای سه سال یکبار اندازه گیری شود و همچنین در کودکان زیر سه سال نیز در صورت وجود بیماری زمینه ای لازم است فشار خون به صورت دوره ای اندازه گیری شود.

وی تاکید کرد: بیماری های کلیوی می توانند ارثی باشند و اگر در اقوام درجه یک و دو  فرد، کسی دارای اختلالات کلیوی باشد، امکان ابتلا به بیماری های کلیوی در فرد وجود دارد؛ به همین دلیل لازم است این موضوع حتما با پزشک مطرح گردد.

وی در پایان گفت: در صورت تشخیص زودهنگام بیماران کلیوی میتوانیم آنها را درمان و یا تا حد زیادی کنترل کنیم پس لازم است خانواده ها نسبت به علائم بیماری هشیار باشند.


( ۷۳ )

نظر شما :