رفلاکس اسید و سوزش سر دل رایج ترین علائم گوارشی

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۴ کد : ۲۶۸۶۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۲۸
یک دکترای داروساز بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی اراک گفت: بیماری رفلاکس معده-مری (GERD) یک اختلال شایع گوارشی می باشد که با طیف وسیعی از علائم همراه است و رفلاکس اسید و سوزش سر دل متداول ترین آنها است.
رفلاکس اسید و سوزش سر دل رایج ترین علائم گوارشی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سمیه شبیب بیان کرد: GERD زمانی اتفاق می افتد که اسید معده و یا گاها محتویات معده، به درون لوله غذایی شما (مری) برگردد و برگشت اسید در نتیجه شل شدن موقتی اسفنکتر تحتانی مری است که این امر فیزیولوژی ممکن است چندین مرتبه در طول روز برای افراد نرمال نیز اتفاق بیفتد اما یسکری مکانیسم های محافظتی مثل حرکات دودی مری یا بزاق غنی از بی کربنات میزان اسید را به حد نرمال می رساند.

وی ادامه داد: برگشت اسید منجر به پیدایش یک سری علائم در فرد می شود که این برگردانده شدن ثابت اسید می تواند جداره مری را تحریک نماید و منجر به التهاب مری شود (ازوفاژیت) با گذشت زمان، التهاب می تواند تمام جداری مری را پوشش دهد و منجر به عوارضی چون خونریزی شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصدخانم های باردار دچار علائم GERD هستند، تاکید کرد: بارداری خطر ابتلای افراد را به GERD افزایش می دهد اما بیشتر موارد با زایمان بهبود می یابند و این افزایش احتمالاً به دلیل استروژن و پروژسترون، مصرف برخی داروها، غذا،ی پر چرب شکلات، مرکبات، گوجه فرنگی، مصرف داروهای آهن، آسپرین  و پتاسیم می تواند باشد.

وی تاکید کرد: بیشتر مردم می توانند ناراحتی ناشی از GERD را با تغییر در شیوه زندگی مثل تغییر رژیم غذایی، پرهیز از مصرف زیاد غذاهای پرچرب، پر ادویه، شکلات، کافئین، سیر، پیاز، مرکبات، گوجه فرنگی و همچنین داروهای بدون نسخه مدیریت کنند اما برخی مردم مبتلا به GERD ممکن است به درمان قوی تری نیاز داشته باشند.

دکتر شبیب خاطرنشان کرد: شرط شروع درمان دارویی علائم خطر شدید و تداوم بیماری به صورت مکرر و بیشتر از دو روز در هفته و ۳ ماه سوزش سر دل است و در صورت مصرف داروهایی که احتمال GERD را افزایش می دهد باید این قبیل داروها را با یک لیوان پر آب مصرف کرد.

وی یادآور شد: اگر سوزش سردل خفیف و غیر مکرر باشد میتوان از آنتی اسیدها استفاده کرد که داروهای انتخابی هستند و شروع اثر سریعی دارند و در عرض چند دقیقه علائم خفیف را بهبود می دهند و طول اثر آنها در صورت مصرف با معده خالی نیم ساعت است و یک ساعت پس از غذا میتواند طول اثر را تا چند ساعت افزایش دهد.

وی ادامه داد: داروهای آنتی اسید به صورت قرص و شربت در کشور موجود است و دوز دارو را میتوان در صورت نیاز هر یک یا دو ساعت یکبار تکرار کرد.

وی خاطرنشان کرد: مقادیر اندکی از آلومینیوم و منیزیم به صورت سیستمیک جذب میشوند از این رو در افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند می تواند سمیت ایجاد کند به دنبال آن تهوع، استفراغ و ضعف عضلانی را به همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد: مسدودکننده های به نام گیرنده H2 که حاوی سامیتیدین بوده و مثل (تاگامت HB)، فاموتیدین (پپسید AC)، نیزاتیدین (اکسید AR) و یا رانیتیدین (زانتک) و مسدود کننده های گیرنده H2 به سرعت آنتی اسیدها عمل نمی کنند اما تسکین طولانی تری ایجاد می کنند اما لازم است که مصرف نیزاتیدین با احتیاط بیشتری مصرف شود.

گفتنی است که در برطرف شدن علائم بیماری، داروهایی مثل پنتوپرازول نیاز به کاهش دوز مصرف در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی ندارند.


( ۵ )

نظر شما :